leunen op het boeddhisme

Onlangs een interessant boek gelezen? Deel het hier.

leunen op het boeddhisme

Berichtdoor leonard » do 26 jan 2012, 17:57

dus..

ik naar de bieb. want die tien regels van simon parke deden mij ergens aan denken. en ik heb een aantal titels over het boeddhisme ingekeken. het lijkt een beetje op elkaar: de priesterlijke parke en de verlichte mens..

en daar noem je wat. als je in de roerige tijden van heden ten dage rondkijkt voor wat troost, dan hoor je nog es wat. titels en andere info te over, werkelijk overstelpend. nu ben ik van mijzelf een ontvanger: alles wat er op te merken valt, dat merk ik ook op. en zoekende naar de zin van het bestaan is het snel te veel, ik zie door de bomen het bos niet meer.

en toch.., lopende van het centrum der stad met winkels en winkels, naar de bieb toe, dacht ik vanuit het niets: wat ik hier doe en wat ik hier denk is NU. een ogenblik later is het voorbij en dient zich het volgende nu aan. en ik ervaarde deze constatering als waardevol. want wat in NU gebeurt, is het leven, is de werkelijkheid, het nu na het nu vormt de bouwstenen van ons dagelijks bestaan. het is mijns inziens heel zinvol om dat in te zien. van jongsaf aan is mijn ziel gericht op wat er was en vaak ook op wat er komt. en wat ik vergeet, dat is het leven van het moment, waarin eigenlijk alles gebeurt.

of parke nu priester was of is, of ik nou boeddhistisch ga denken of niet, of ik nou typisch christelijk ben of niet, het leven van ons speelt zich NU af en niet gisteren of morgen. deze constatering kan verlichtend werken, want het NU is vele malen overzichtelijker dan de moerassen van het vroeger en de luchtkastelen van straks.

ademen en handelen, daar komt het zo'n beetje op neer, leonard.
leonard

Re: leunen op het boeddhisme

Berichtdoor Lente » vr 27 jan 2012, 07:52

Welkom in het NU :)

Ik ben zelf niet zo fan van allerlei regels en voorschriften, dus ik had ook wat moeite met de opsomming van parke, hoewel goed bedoeld van deze man. Mooi dat het je wel verder leidde naar het mooie inzicht dat alles nu gebeurt.
Lente

Keer terug naar Boeken