parke en ik

Onlangs een interessant boek gelezen? Deel het hier.

parke en ik

Berichtdoor leonard » za 28 jan 2012, 18:19

geregeld,

geregeld vraag ik mij zelf af.., ik keer steeds terug naar deze site. waarom doe ik dat, en dit keer met de relatief grote opdracht aan mij zelf om een boek te bespreken..

en als een soort huiswerk pak ik parke en lees. niet meer alleen, het forum leest mee. januari is het en ik zit met de voordeur open in de zon, half buiten, half binnen. parke op mijn schoot en een pen en een papier, ik zie mij zelf en ik weet: ik ben ergens mee bezig. waarmee eigenlijk?

parke verstaat de kunst om psychologie naar een niveau te vertalen waarop het over mij gaat. over mij, en waarom zou ik die ervaring op een forum plaatsen, waarop je hoe dan ook het risico loopt onbegrepen te worden. en ik maar inloggen in de hoop dat er een reactie is die spreekt van.., begrip?

het uitstallen van ervaringen heeft iets van aanbieden, met als doel waardering te ontvangen.

terwijl in de aard van de zaak dat boek van parke mij iets doet en daarmee is alles gezegd. dus.., ik heb behoefte aan repliek, meedenken, schoon van kleur, schoon van waarom, gewoon: ik, mens die iets denkt en ervaart en jij - de ander, die iets denkt en ervaart.

parke noemt de zelfobservatie een jongen die in het park op een bankje zit en zijn boterham eet, terwijl hij naar een fontein kijkt. punt. die neutrale houding, die afstand van beoordeling en waardering is mijn sterk verlangen. ik ben een strenge zelfobservator en de blik op mij zelf is de blik op de ander.

zonder simpel en goedkoop te willen zijn: het leven benaderen zonder oordeel, zonder stigmatisering is een van de grootste uitdagingen van de gewenste spirituele ontwikkeling..

leonard.
leonard

Re: parke en ik

Berichtdoor rose » zo 29 jan 2012, 10:20

ha leonard,

ik vind het knap dat je deze weg ingeslagen bent.
dat je erkenning zoekt, begrijp ik. dat willen we allemaal volgens mij.
je hebt mij in ieder geval aangezet om simon parker verder te bestuderen en te bespreken met mijn therapeut.

tzt zal ik je verslag doen van mijn bevindingen.
in ieder geval bedankt dat je het met ons dan wel mij wilt delen.

groetjes ROSe
Where intention goes,
Energy flows.
Where energy flows,
Life grows
rose

Berichtdoor yvonne » zo 29 jan 2012, 12:52

Hoi Leonard,

Wat mij opviel in je post, is dat je op zoek bent naar begrip en waardering. Mijn ervaring is dat je in je omgeving op zoek gaat naar datgene wat je jezelf nog niet kunt geven.

Ik zie het delen van informatie niet alleen als het zoeken naar een klankbord. Voor mij is het ook kennis delen waar ik iets aan heb in de hoop dat anderen er ook iets aan hebben.

Liefs,
Yvonne
Ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven.
yvonne

Berichtdoor leonard » ma 30 jan 2012, 17:53

vandaag

vandaag zat ik een half uurtje op mijn kont. de dag was grijs en eerlijk gezegd had ik een minder leuke stemming over mij. ik heb de positieve draai vandaag niet kunnen maken..

is dat herkenbaar? je ervaart van alles bij jezelf en op zoek naar rust en vrede lees je er over.., en zie, er zijn veel woorden die je raken en die je mee zou willen nemen. maar de dag roept en je staat op en doet de dingen die gedaan moeten worden en die zwaarte ergens in je achterhoofd, ergens in je lieve hart, die blijft. je probeert een zucht, maar ook die kan de boel niet opruimen.

natuurlijk zoek je wat je zelf niet hebt. natuurlijk is de wens vaak de vader van de gedachte. en natuurlijk heeft parke gelijk als hij zegt dat mijn ego een instrument is dat niet de baas moet worden over de werkelijke baas, dat is mijn geliefde Zelf.

en buiten waait een gure wind die mij zorgen baart. ik sta op en doe mijn ding en ik voel gewoon, ik weet gewoon dat mijn leven niet alleen door mij zelf wordt geschreven, er zijn dingen, er zijn ontwikkelingen die ik niet in de hand heb. zucht.

leonard.
leonard

Berichtdoor leonard » do 02 feb 2012, 17:53

soms

soms valt er
tussen mensen of wat dan ook
een doordringende stilte

en ik dacht verder na
over wat ik zoal doe
en beoog

vooral mens te zijn,
denk ik
vertellende dat
wat jij op een of andere manier
ook
had kunnen vertellen

en natuurlijk blaast
de hoogste toon zo nu en dan
aandachtig mee

maar ach, zo
ken ik je weer en ga ik verder
in de hoop dat jij
er ook nog bent

leonard.
leonard

Berichtdoor Lente » vr 03 feb 2012, 08:00

Mooi geschreven Leonard, je hebt talent!
Lente

Berichtdoor leonard » do 09 feb 2012, 18:33

een week,

we zijn een week verder en ik heb geen letter van parke gelezen. ondertussen liggen er allerlei andere boeken om mij heen, zo gaat dat meestal. laatst zei iemand tegen mij: typisch hooggevoelig, alles groot zien en het lastig vinden concreet (klein) te worden.

soms doe ik een oefeningetje om naar het hier en nu te reiken. dat lukt dan wel en echt waar, ik schrik meestal enorm! ineens zie en voel ik de dingen om mij heen en ervaar ik directe verbinding en dat vind ik dan heel dichtbij. meestal vlieg ik letterlijk door mijn dag, al denkende, voelende, alsof mijn ruimtvaartschip een capsule vol zelfreflectie is. ik vind het best leuk daar. toch is het wel goed, denk ik, om iets vaker te landen en de werkelijkheid onder mijn voeten te voelen..

toch een beetje parke, leonard.
leonard

Berichtdoor leonard » di 14 feb 2012, 13:08

.. al twee dagen loop ik onaandachtig te zoeken naar mijn boekje van simon parke. gisteravond vond ik het, ik wist ook wel waar het lag.

ik heb wat versen gelezen over onthechting en het pakte me niet. boodschappen als onthechten en niet meer identificeren zijn wel waar, denk ik. daarbij roept het leven van alle dag en daarin is het eigenlijk al zo hard werken, om dan ook nog bewust te gaan onthechten?!

vanmorgen las ik in een krant: als verlossing alleen maar psychisch wordt gedaan, dan word je een machteloos mens. een behoorlijke uitspraak!

wordt vervolgd, leonard.
leonard

Keer terug naar Boeken