Het enneagram als weg naar verandering

Onlangs een interessant boek gelezen? Deel het hier.

Het enneagram als weg naar verandering

Berichtdoor bastiaan » za 15 jan 2011, 12:58

Hier een aardig boek om jezelf wat beter te leren kennen (en de anderen om je heen ;) )

Het enneagram model gaat er van uit dat er 9 typen mensen zijn. Ieder van deze types heeft weer 'vleugels' die ook van invloed zijn op je persoonlijkheid. Het enneagram model kan je helpen jezelf, maar ook anderen om je heen beter te begrijpen. Het helpt je ook te ontdekken wat je weerhoudt om door te groeien naar een hoger bewustzijn.

Het aardige is dat de persoonlijkheids typen niet alleen maar toepasbaar zijn op mensen, maar ook op bijvoorbeeld bedrijven en landen.

Ik vind het erg interessante materie en ben er in de praktijk vaak mee bezig. Hier de link:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/het-enneagram-als-weg-naar-verandering/666852706/index.html#product_overview
bastiaan
Beheerder

Re: Het enneagram als weg naar verandering

Berichtdoor yvonne » za 15 jan 2011, 20:25

Vind ik ook een heel interessant boek. Ik blijk een 2 te zijn: de Helper. Klopt als een bus (beetje confronterend af en toe, maar geeft ook heel veel inzicht).
Ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven.
yvonne

Berichtdoor m!rj@m » za 15 jan 2011, 23:10

Interessant ik zal eens kijken of we het op mijn werk op voorraad hebben en ik er wat mee kan.
Eerst een weekje vrij.
In lak'ech Afbeelding (ik ben de andere jij)
m!rj@m

Berichtdoor leonard » di 25 jan 2011, 14:17

de negen typen,

grappig dat na aanmelding er allerlei verbindinkjes (nederlands?) ontstaan.

het enneagram ken ik al wat langer en inderdaad is het een prachtig model. soms ontmoet ik mensen of mijn vrouw ontmoet iemand en dan blijven er gevoelens en gedachten hangen.. we kijken dan weleens in een van de ennagram boeken en altijd is er dan een 'aha!' in het schooljaar 2009-2010 heb ik eerstejaars HBO studenten begeleid en ik heb het ennagram met plezier gebruikt.

uiteindelijk verbind je een persoon aan een typering en dat kan een hachelijke onderneming zijn. maar als je in het model bent gedoken en je kan er echt mee werken, dan is het een helder en helpend model.

het zou leuk zijn om mijn type niet weer te geven en dat ik na bepaalde tijd eens vraag: wat denken jullie als forumgebruikers, welk type ben ik? maar dit is een droomsite..

tenslotte zijn er legio titels over het ennagram, al naar gelang de doelgroep. net zo iets als 'de tao van...' en dan komt er een hele lijst.

leonard.
leonard

Berichtdoor bastiaan » di 25 jan 2011, 15:01

lwbassie schreef:het zou leuk zijn om mijn type niet weer te geven en dat ik na bepaalde tijd eens vraag: wat denken jullie als forumgebruikers, welk type ben ik? maar dit is een droomsite..

Dit forum hoeft niet perse alleen over dromen te gaan hoor. Het is wel een onderdeel dat veel mensen naar grotebeer.net trekt maar er is hier veel meer te vinden. Heb je bijvoorbeeld de inzicht kaartjes al eens geprobeerd?

Het is inderdaad een leuk idee om te kijken of je iemands type kan achterhalen uit de posts die hij/zij plaatst. Ik zal je eens gaan analyseren ;)
bastiaan
Beheerder

Berichtdoor yvonne » wo 26 jan 2011, 11:33

Nee hoor, voel je vrij om te posten wat je wilt. Dit forum is bedoeld voor alle spirituele dingen, dus leef je uit! :)
Ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven.
yvonne

Berichtdoor leonard » wo 26 jan 2011, 13:24

hoi yvonne,

leuk dat je enthousiast reageert, want ik kan soms onzeker zijn over deelname aan dit forum..

de zin die jij elk bericht meestuurt is een heel mooie en wijze uitspraak bij jouw enneagram type. als helper is het noodzakelijk bij jezelf te blijven en door deze uitspraak jou eigen te maken, zal je dat doen.

er zijn helpers die verdrinken in het zich weggeven en die echt met klem en met moeite bij de realiteit gehaald moeten worden. zij hebben inwezen hun persoonlijkheid in delen weggelegd bij al degene die zij helpen. zou je zo'n helper dan eens vragen waar hij zelf zit, dan weet ie dat niet.. een helper is doorgaans niet zo heel goed in reflecteren, want dat kan lijken op doelloos rondvliegen in de grote, zwarte ruimte.

mooie lijfspreuk! leonard.
leonard

Berichtdoor bastiaan » wo 26 jan 2011, 16:18

leonard, wat zou een goede lijfspreuk voor een 4 zijn?
bastiaan
Beheerder

Berichtdoor leonard » wo 26 jan 2011, 18:15

.. een snelle ontdekking!

mijn lijfspreuk: tel tot tien...

ik ben erg impulsief en niet zo heel erg bereid om strategisch te zijn, leonard.
leonard

Berichtdoor bastiaan » do 27 jan 2011, 09:50

lwbassie schreef:.. een snelle ontdekking!

mijn lijfspreuk: tel tot tien...

ik ben erg impulsief en niet zo heel erg bereid om strategisch te zijn, leonard.

Is dat typisch iets voor een 4? Het zou bijvoorbeeld ook de lijfspreuk van een 8 kunnen zijn, die impulsief vanuit buikgevoel reageert zeg maar.
bastiaan
Beheerder

Volgende

Keer terug naar Boeken