Feesten, tijd reizen en de Holocaust

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

Feesten, tijd reizen en de Holocaust

Berichtdoor Monique81 » ma 05 jan 2015, 09:21

Vannacht droomde ik echt heel akelig. :(
Het begon allemaal heel leuk.

Ik was in een bunker, het was een soort tunnel met allemaal kamers aan weerszijden.
Iedereen uit de groep had een eigen kamer en iedereen had een bepaald slot. Dat kon een code zijn of een high-tech-apparaat.
Er waren heel veel feesten en er kwamen heel veel gasten. Het was gezellig en iedereen had het naar zijn zin.
Toen gingen we als groep ineens terug in de tijd en we zaten midden in de Tweede Wereld-oorlog. Het maakte ons niet uit en we feesten verder met de Duitsers die nu ook in de bunker waren.
Het enige minpunt was dat mijn sportschoenen veel te klein waren. Ik deed een paar keer andere, goed passende schoenen aan. Maar elke keer krompen mijn schoenen weer.

Opeens was het over met de pret en moesten wij met zijn allen vluchten (geen idee waarom, er was ineens paniek). We renden de bunker uit, maar de rivier begon te overstromen (vloed waarschijnlijk). Toen kwam er ineens bloed uit de bunker en er werd geroepen dat de Duitsers de Joden als varkens hadden afgeslacht. Ik dacht nog:'De Joden werden toch vergast?'
Iedereen vond een vlot en we dreven over een rivier van bloed. Voor mij verscheen ineens Lord Voldemort in het water en hij dreigde te verdrinken omdat hij bang was voor het bloed. Ik redde hem en hees hem op mijn vlot. Om ons heen begonnen de andere vloten te zinken, maar door alle paniek kon ik de anderen niet redden. Iedereen om mij heen verdronk in het bloed van de Joden.

Toen zag ik de kade die eruit zag als een halve brug, als een brug met alleen een einde en geen begin (alsof hij in het midden was doorgezaagd). Ik zei tegen Voldemort dat we naar die brug moesten, maar hij zei dat we verloren waren. Ik begon me te focussen op die brug en het vlot kwam in beweging. Steeds sneller kwamen we bij de brug totdat we erop konden klimmen.
Ik ontdekte dat ik de sleutel van de bunker had en dat het Verzet achter ons aankwam, want die wilden ons vermoorden en de sleutel hebben.

We liepen (ineens weer in het heden) samen door een moderne woonwijk met grote huizen, brede straten en lage begroeiing, we konden ons nergens verstoppen. We durfden ook geen brandgang in te gaan want we wisten niet of deze dood zou lopen of niet.
Voldemort was als een lege huls, hij was zwak en niet in staat om zichzelf te verdedigen.
Twee vrouwen (een tweeling) van rond de veertig volgden ons.
Toen ik hen erop aan sprak zeiden zij dat zij naar dezelfde winkel gingen (maar wij waren natuurlijk helemaal niet op weg naar een winkel en dat wisten zij ook).
Voldemort begon over mijn te kleine schoenen en hij zei dat ik ze beter uit kon doen. Ik zei van niet, want ik wilde niet op mijn blote voeten lopen, want dan kon ik niet rennen.
We gingen toch een brandgang in en werden door de vrouwen ingesloten.
Vlak voor het tot een confrontatie kwam, werd ik wakker.
En het gekke was: Ik had zere voeten toen ik wakker werd. Mijn hakken deden zeer precies in het midden, alsof ik op te kleine klompen had gelopen in plaats van te kleine sportschoenen.
Monique81

Re: Feesten, tijd reizen en de Holocaust

Berichtdoor Sheherazade » ma 05 jan 2015, 14:05

Het komt mij voor dat Voldemort juist de ooorzaak is van die rivier van bloed.
In plaats van hem rustig te laten verdrinken redt je hem nota bene.
Uiteraard ontstaat dan weer nieuwe angst want Voldemort is een demon.
De bunker is het onbewuste labyrint maar daar zijn nooit veilige schuilplaatsen.
Het lijkt wel een kampsyndroom.
Je ontsnapt ogenschijnlijk naar de meer beschaafde wereld (het bewustzijn)
De halve brug geeft aan dat er geen weg terug is en de lengte heeft iets te maken met je leeftijd.
Dus je knabbelt steeds een stukje af van die weg.
De brug is ook een overgang naar de overkant, moeilijk bereikbaar, maar niet voor wie licht is als een veertje (geest of ziel).
Je roeit met een vlot dat een beeld is van het ego op de wateren van het onbewuste.
Een eilandje van bewustzijn, dat soms tegen de stroom ingaat.

Te kleine schoenen is pijnlijk lopen.
Bijna alsof je met kinderschoenen loopt (glazen muiltje van Assepoester, dat niet aan aardse voeten past)
Het is pijnlijk lopen als over scherven (van iets uit je verleden, een relatie/ vriendschap?)
De joden staan symbool voor zondebokken, of een slachtofferrol.
Ergens in jezelf vind die slachting plaats, maar je kunt niets doden, alles is schijn en symbool.
Voldemort (mort=de dood) is geen best gezelschap.

Te kleine schoenen staan ook symbool voor een rol die je niet past.
Ofwel heb je dan te grote voeten als de boze stiefzusters van Assepoester ofwel dwingt iemand je te klein te leven. Je probeert met die schoenen de pijn te vermijden van de straat of stenen maar je draagt die pijn zelf mee omdat je geen passende maat hebt.
Schoenen zijn ook seksuele symbolen. (vagina symboliek)

Je kunt op te grote voet leven en teveel uitgeven of te groot voordoen.
Omgekeerd kun je natuurlijk ook op te kleine voet leven, beneden je mogelijkheden.
Geen reeks dromen in een post plaatsen.
Een oester maakt van haar probleem een parel
Sheherazade

Berichtdoor Monique81 » ma 05 jan 2015, 15:06

Dank je wel voor je uitleg :)

Ik had Voldemort gewoon moeten laten verdrinken, begrijp ik.
Ik krijg het gevoel dat hij voor iets naars staat uit het verleden en dat ik hem heb gered omdat ik het nog niet los kan laten.
Met een kampsyndroom bedoel je waarschijnlijk een posttraumatische-stressstoornis?
Zou Voldemort zo'n 'demon uit het verleden' kunnen zijn?

Ik word over een aantal dagen 34 jaar. Dus ik hoop maar dat die brug niet precies de helft van mijn leven weergeeft. Mijn oma zei trouwens altijd: 'Iedereen wilt oud worden, maar niemand wil het zijn.'
Maar goed, ik denk niet dat het gezond is om me daarover druk te maken (hoe oud je wordt). Wie dan leeft, wie dan zorgt. ;)

Over de schoenen: Ik heb met school niet veel geluk gehad, heb veel geworsteld met beroepskeuzes en opleidingsmogelijkheden. Ik werd erg geremd door mijn ouders, ik mocht heel veel beroepen niet doen van hen.
Zo wilde ik onder andere bij de Explosieven Opruimingsdienst (want in die tijd was ik heel erg geïnteresseerd in de Tweede Wereld-oorlog). Mijn tekenlerares vond dat ik genoeg talent had voor de Kunst Academie, maar dat wilde mijn ouders (ook) niet. En na diverse opleidingen ben ik het schoonmakersvak ingerold en daar werk ik nog steeds. Zeer tegen mijn zin, en ook onder mijn niveau. En hetgeen wat ik wel wil, dat zet geen zoden aan de dijk.
Als ik hier over klaag krijg ik te horen dat ik blij mag zijn dat ik een baan heb en dat ik niet zo op mijn werk moet neerkijken en dat mensen zoals ik er ook moeten zijn. Daar wringt dus de schoen bij mij.
Ik merk aan mezelf dat ik met steeds meer tegenzin naar mijn werk ga. Het bedrijf waar ik al 11 jaar voor schoonmaak (niet de werkgever, maar de klant) gaat in het voorjaar verhuizen. Maar ze weten nog niet of ik 'meeverhuis'. Nu komt er wel een nieuw bedrijf in het pand waar ik werk, maar of die mij dan overnemen weet ik (natuurlijk) ook niet.
Niemand (ook mijn werkgever niet) kan daar een passend antwoord opgeven.
Daar ben ik best wel kwaad over. Mijn contactpersoon op dat kantoor zegt dat hij net zoveel weet als ik, dus die zwijgt ook in alle talen, en mijn werkgever wist het niet eens totdat ik het aan hem vertelde.
Het is een roerige tijd voor mij op dit moment.
Hopelijk staat het focussen op die brug en het aan land komen voor een happy end.
Monique81

Berichtdoor Sheherazade » ma 05 jan 2015, 17:00

Met een kampsyndroom bedoel je waarschijnlijk een posttraumatische-stressstoornis?
Zou Voldemort zo'n 'demon uit het verleden' kunnen zijn?

Zeker lijkt mij dat waarschijnlijk.

De halve brug is op jouw leeftijd niet zo buitengewoon want 68 is tegenwoordig de pensioensleeftijd.
Zo precies moet je het ook niet opvatten.

Jammer dat je nooit verder bent gaan studeren en bij het Asspoesterwerk bent blijven hangen.
Dat moet frustrerend zijn als je meer in je mars hebt.
Waarom ga je geen avondopleiding doen, maak je ook meer kans op een betere baan.

Denk dat je met die explosievendienst je verleden wilde opblazen.
De frustraties zoeken in de realiteit een uitlaatklep als opgehoopte spanningen.
Vroeger was een vrouw niet geschikt voor studie, (vonden de mannen/ broodnijd en dominantie) Ze hoorden aan het aanrecht en bij de kinderen.
Ouders met bekrompen opvattingen staan hun kinderen vaak in de weg, omdat ze niet willen dat je meer bereikt dan hen. Dat is de domste redenatie die je bedenken kunt, maar vanuit hun conservatieve gedachtengang als machtscomplex wel te verklaren als compensatie.

Je hoeft die te krappe schoenen niet (je hele leven) te dragen.
Waarom schop je die niet uit?
Dan zul je je weleens stoten en bezeren maar je wint wel de vrijheid en de expansie.
Eksterogen kunnen ook behoorlijk steken.
Doet mij wat denken aan de Chinese afgebonden voetjes, waardoor vrouwen niet meer (weg) kunnen lopen.

Daar kun je zeker kampsyndromen over ontwikkelen want het thuis kan een dictatoriaal kamp of gevangenis zijn, waaraan je het liefst wilt ontsnappen. Het bloedbad is het afslachten van alle mogelijkheden.
De rivier van bloed is een wraak. Voldemort is dus de woededemon, die in je huist.
Hij zou alles willen verneitigen in primitieve drift, maar dat werkt natuurlijk niet, want er zijn ook mooie talenten bij.
Ik zou zeggen, klim op die brug, blijf niet rond dobberen en maak van die tweede helft meer dan van de in het water gevallen eerste.

Zeker moeten er ook schoonmakers zijn, maar waarom moet jij dat doen?
Uit valse bescheidenheid dan maar je talenten in het water laten liggen?
Wat voor hen goed was, is dat nog niet voor jou, want je bent er niet tevreden mee.
Dat komt meestal voort uit het onder je niveau werken.
Er bestaan zat andere ongeschoolde krachten.
Deze baan staat net als alle andere op de tocht en wat dan?
De tekenacademie zal inderdaad niet snel iets opleveren, tenzij je in de commercie gaat zitten en een uitzonderlijk talent bezit. Hoeveel kunstenaars zijn niet brodeloos?
Maar je kunt b.v. wel iets in de grafische industrie gaan doen.
De schildersezel staat wellicht geduldig te wachten?

Ken je de film Educating Rita?
Sheherazade

Berichtdoor Monique81 » di 06 jan 2015, 14:41

Dank je wel voor het meedenken en de heldere uitleg. :)

Ja, als we tot ons 68ste door moeten werken dan mag ik mezelf wel een 'keerpunt' geven voor mijn 34ste verjaardag. Ik ben net terug van de Bibliotheek en ik heb daar wat boeken gehaald waar ik waarschijnlijk wel wat aan heb. Vooral dat boek over het werken aan je negatieve zelfbeeld, want dat is ook iets waar ik mee worstel. Niet dat ik verwacht om na het lezen van dat boek meteen een positief zelfbeeld te hebben, maar allicht helpt het mij op weg.

Er zijn inderdaad veel kunstenaars brodeloos. Degene die ik heb online volg hebben vaak dure tekentablets (van ruim 1000 euro), maar geen werk.
Maar zo volg ik ook een webcomic van Amerikaanse vrouw die via een systeem dat 'Patreon' heet ruim 2000 dollar per maand verdient. En dan denk ik, goh dat wil ik ook wel, maar hoe realistisch is dat. Waarschijnlijk helemaal niet. Maar als ik nooit begin, dan weet ik zeker dat het niks wordt.

Educating Rita ken ik niet, maar ik heb het even opgezocht.
Jammer dat haar man er niet achter stond,maar dat zal met die tijdgeest te maken hebben gehad.
Monique81

Berichtdoor Sheherazade » di 06 jan 2015, 16:34

Het probleem is dat er zovelen zijn die aan de weg timmeren en hoe val je op?
Kunstenaars moeten worden gepromoot, anders raken ze niet bekend.
Maar de paar gezegenden zijn niet altijd de besten.
Neem boeken, alleen al op de Duitse beurs iets van bijna 80.000 nieuwe titels/ jaar!

Maar vanachter je PC kun je soms een heel eind komen.
In de grafische sector is wel werk te vinden, maar die zitten niet echt te wachten op een "creatieve" schoonmaakster. :roll:

Educating Rita is een leuke film, waarin een contrast wordt geschetst tussen de arbeidende klasse met zijn oerconservatieve groepsmentaliteit, huisje, boompje, beestje en kinderen, en manlief als "viriele holbewoner", die door het ontbreken van kinderen, verdacht wordt niet "capabel" te zijn. :oops:
Hij zal nooit de impuls voelen verder te komen dan zijn wijk of baan en de kroeg.
Een leven waar Rita als kapster geen zin meer in heeft. Ze ontworstelt zich aan haar millieu.
Ze wil haar vleugels uitslaan en gaat naar de universiteit.
Het is het verhaal van "Assepoetser", die dit keer een drankzuchtige professor/prins ontmoet, die haar verder helpt. (two of a kind)
Ze slaagt met vlag en wimpel en begint een nieuw leven.
Hij overigens ook. Jammer dat ze niet verliefd raakten.
Maar dat zou nieuwe ketenen scheppen, die ze beiden zojuist hadden afgeworpen.

Studie verruimt je bewustzijn zoals ook reizen dat doet.
Dus alleen al daarom zou je iets moeten ondernemen om je verder te ontwikkelen.
Sheherazade

Berichtdoor Monique81 » di 06 jan 2015, 17:06

Sheherazade schreef:In de grafische sector is wel werk te vinden, maar die zitten niet echt te wachten op een "creatieve" schoonmaakster. :roll:

En zie hier het algemene beeld wat mensen hebben van schoonmaaksters. Ze kunnen niks en als ze denken iets te kunnen dan zijn ze "creatief", ze rommelen maar wat in de marge.
Ik had laatst wat advies gegeven over de website van het kantoor waar ik schoonmaak. Ze namen niks van mij aan, maar gingen een dure cursus volgen die hen achteraf precies hetzelfde leerde. Maar neem vooral niks van die domme schoonmaakster aan.

Tuurlijk moet je opvallen.
En een boek willen schrijven valt niet onder mijn interesses, want 99% gaat de vuilnisbak in bij de uitgever.

Studie verruimt inderdaad je bewustzijn, maar mijn interesse wat studie aangaat ligt ver buiten mijn leercapaciteit. Een HBO-studie zal het dus niet worden.
Monique81

Berichtdoor Sheherazade » di 06 jan 2015, 17:59

Schoonmaaksters hoeven niet dom te zijn.
Maar er wordt wel vaak wat geringschattend over gedaan en slecht betaald.
Ja jammer, dat je niet goed kunt studeren, maar waarschijnlijk wel praktische vaardigheden bezit en wie weet wat leidinggevend of organiserend talent?

Wil je de rest van je leven blijven poetsen?
Of klauter je op die brug? ;)
Sheherazade

Berichtdoor Monique81 » wo 11 apr 2018, 07:27

Sheherazade schreef:Wil je de rest van je leven blijven poetsen?
Of klauter je op die brug? ;)

4 april 2018 was mijn laatste dag als schoonmaakster. Sinds 5 maart 2018 ben ik werkzaam als postbezorgster en heb het supergoed naar mijn zin op dit moment. Ik heb een 9-uren contract, maar heb vorige maand al veel meer uren gemaakt.
Ik ben zo blij dat ik "op die brug geklauterd" ben. :)
Beter laat dan nooit.
Monique81

Berichtdoor Sheherazade » wo 11 apr 2018, 09:31

Geweldig dat je die stap waagde. ;)
Sheherazade

Volgende

Keer terug naar Dromen