Overval/ beroving

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

Overval/ beroving

Berichtdoor Michie » vr 29 dec 2017, 07:40

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier sinds vandaag en zou graag willen weten of jullie mij verder kunnen helpen met de betekenis van een droom die ik deze nacht heb gehad.
Ik heb gedroomd dat ik in een huisje zat waar ik regelmatig over droom. Het is een halfopen bebouwing, aan de ene kant woon ik en aan de andere kant de buren. In deze droom zat ik bij de buren. Meteen als je binnenkomt kom je ik de woonkamer terecht en dat is de enige kamer van het huis. Het is maar sober ingericht. In mijn droom ben ik om de hoek van het hui net geld gaan afhalen aan de bankautomaat net om de hoek. Ik heb mijn tas in de woonkamer laten staan en heb alleen mijn bankkaart mee. Wanneer ik terug ben in de woonkamer en mijn tas aan het zoeken ben zie ik dat iemand langs de buiten kant van het raam een gordijn aan de kant duwt en ik zie een eng wit masker. Er springt meteen in mijn hoofd dat dat de persoon is die men al lang zoekt, waarom men deze persoon zoekt en waarom ik dit denk weet ik niet. Er zijn nog 2 mensen in de woonkamer, beide zijn ze tv aan het kijken vanuit 2 verschillende zetels. Ik wil het hun vertellen dat ik een eng persoon met een masker heb gezien maar krijg het niet over mijn lippen. Daarmee komt de persoon de woonkamer binnen en zet een pistool tegen mijn hoofd en zeg dat ik al het geld dat ik heb aan hem moet geven. Het geld dat ik vast heb van wat ik net heb afgehaald bij de bankautomaat, ongeveer 30 euro denk ik, laat ik vallen in een hoekje zonder dat hij het ziet aan de zetel waar een man in zit. Deze zetel staat ook het dichtste bij de deur. Ik ga meteen naar mijn tas, die staat aan de zetel waar de vrouw in zit en haal er ongeveer 100 euro uit en geef het aan de overvaller die nog steeds een pistool tegen mijn hoofd heeft. Daarmee loopt deze dreigend naar de deur toe en neemt de man in de zetel aan de deur onder schot. De man gaat smekend op zijn knieën zitten maar zegt niets. Ik hou mijn gouden ketting vast die ik altijd aan heb waar een klavertjevier aan hangt samen met een kruisje dat van mijn overleden grootvader is geweest. Ik denk dat ik dit doe in de hoop dat de overvaller de man niet neerschiet. Wanneer de overvaller dit toch doet schiet ik wakker. Wanneer ik terug in slaap val droom ik dat ik met een vrouw spreek die de vrouw van de overleden man blijkt te zijn. Ik weet niet of het de vrouw is die in de andere zetel zat. Ze vraagt aan mij of iemand een kruisje droeg, daarbij neem ik met 1 hand mijn kruisje vast en met de andere hand haar hand en vertel haar met tranen in mijn ogen dat ik een kruisje droeg en dat het me spijt dat het niet genoeg was. Wat ik met dat laatste bedoel weet ik zelf niet. Hier stopt alles wat ik weet van mijn droom, ik heb geprobeerd hier de betekenis van op te zoeken maar kan niets nuttigs vinden. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Alvast bedankt!
Michie

Re: Overval/ beroving

Berichtdoor Sheherazade » vr 29 dec 2017, 08:22

Dromen over inbrekers en criminelen komen heel vaak voor.
Het zijn schaduwelementen en angsten.
Het stelen op zich is een vorm van waarde vermindering (eigenwaarde)
Het heeft ook met energie te maken (zoals geld)
Schieten is vaak een vorm van (soms dodelijke) kritiek uiten.
Het is ook een mannelijk fallisch penetrerend symbool.
Hier wordt een man afgeschoten, (dood gaat hij heus niet).
Typisch is wel het witte masker.
Hoewel zulke spookmaskers in films vaker worden gebruikt.
Zoals ook de agressieve, moorddadige clown de geesten perverteert.
Het kan op een onderdrukte woede wijzen (b.v. naar een specifieke man)
Of op frustratie want alle elementen van de droom kunnen delen van jezelf zijn.
Het hoofdschot berooft iemand van het verstand, dus het rationele.
Het kruisje heeft met geloofsovertuiging te maken maar dat is niet afdoende om het kwaad af te weren.
Dat kruisje is een amulet tegen het kwaad.
Buitensluiten van zulke indringers zal niet lukken want het onbewuste komt overal binnen.
Het huis ben jezelf. Deze agressieve elementen voelen zich buitengesloten en willen ook een deel van de koek. Je kunt het kwaad nooit uitsluiten. Het geloof heeft een splitsing van goed en kwaad veroorzaakt.
Dat is des te gevaarlijker want daarmee is het kwaad juist toegenomen.
Niet zelden is het geloof als oorzaak van oorlogen aan te wijzen. Ook de vervolgingen van heksen en ongelovigen of andersgelovigen heeft heel wat bloed vergoten.
Goed en kwaad zijn zijden van dezelfde munt. Hoe meer men aan de goede kant meent te staan hoe sterker het kwaad zich zal laten gelden. Kwaad is betrekkelijk, alhoewel er zeker groot kwaad bestaat.
Het kwade is echter ook een element/katalysator dat tot bewustwording dwingt.
Daarom komt het altijd in sprookjes en mythen voor.
Het kwade element kan indien gedoseerd geïntegreerd in het bewustzijn een grote energiebron worden en hulpkracht.
Er staat ergens dat als het huis is gereinigd er 7 onreine geesten terugkeren.
Dat is een grote wijsheid, want beter een "demon" die de anderen buiten houdt, dan een legioen anderen.
Het integreren van de schaduw behoort tot de moeilijkste morele opgaven.
Jung schreef dat we in wezen identiek zijn aan onze grootste vijand.
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Keer terug naar Dromen