2018

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

2018

Berichtdoor Kareljan » di 02 jan 2018, 08:08

Hallo dromers.
Ik droom het laatste jaar erg veel en ben nieuwsgierig wat het allemaal te betekenen heeft zodoende ben ik op deze site gekomen. Ben benieuwd?

Voordat ik ben gaan slapen heb ik mijn gids gevraagd mij 2018 te voorspellen!
Bij deze de droom!

Ik was in een kerk samen met mijn vriendin. De dominee was in gesprek met een priester van de luthers gemeente of zo. De priester was een gezonde man met grijs lang haar en hij was samen met een vrouwelijk collega. ze hadden de gemeente als kerkgemeente aan geklaagd en de gemeente had daarom de kerk gesloten!
Onze kerk had beiden onderdak gegeven. In eens ging de priester onverwacht prediken in onze kerk.
Er waren geen banken om te zitten maar was een groot lounge bed met kussens.
Ik had een grote stenen kruik in mijn handen en heb deze tegen de muur gezet.
De priester stond aan eind van de kerk en het grote bed stond dwars.Naast me aan de linkerkant zat een vrouw met der rug naar me toe. aan mijn voeten een dekbed en rechts naast me mijn vriendin. daar naast twee vrouwen. een vrouw op der buik met een deken over der hoofd en keek guitig. de ander vrouw maakte opmerking die ik niet verstond maar ik trok het dekbed over mijn voeten om het zicht voor beiden vrouwen te verbeteren!
ik kijk rechts naar boven zie ik mijn vriendin voor opstaand raam naakt en voorover gebogen klaar om seks te hebben met mij. maar ik zit beneden.
Ineens komt er achter haar een geslachtdeel te voorschijn en deze wordt groter en groter wel 1 meter lang.
dan komt naast haar een tweede geslachtsdeel van kleiner formaat te voorschijn.
Ik wil haar waarschuwen dat ik niet boven ben! maar ik ga ervan uit dat ze me beneden wel ziet en dat ze wel een grote schreeuw gaat geven.. Deze komt schreeuw niet ze draait zich om en verdwijnt in de duisternis!
Kareljan

Re: 2018

Berichtdoor Sheherazade » di 02 jan 2018, 09:04

Er is heel wat gaande op dat gebied want ze broeden op een nieuwe wereldreligie dus dat zou best een kern van waarheid kunnen bevatten.
Waarmee ik niet die religieuze waarheid bedoel.
Het gebeurt al dat priesters en dominees een en dezelfde kerk of gemeente bedienen.

Maar hier gaat het overduidelijk om Eros.
Vandaar dat grote bed.
Nu was seks altijd een taboe, want de gefingeerde erfzonde had de mens immers voor eeuwig vervloekt.
Alleen in het paganisme kreeg seks de plaats die het verdiende, als een heilige handeling die immers leven voortbracht.
Oorspronkelijk werd de vrouw als godin aanbeden. Later werd dat omgebogen tot een patriarchaat.
Eros is alom aanwezig voor wie niet blind is, ook en vooral in de religieuze symbolen, handelingen en teksten.

De stenen kruik zou een urn kunnen zijn, of, wie weet, een zalfpot? (Maria wordt b.v. met een zalfpot afgebeeld)
De olie werd daarbij gebruikt om het "hoofd" te zalven en de "voeten". Beiden versluierde metaforen voor de geslachtsdelen.
(in feite mocht alleen een getrouwde vrouw een man op die manier "inzegenen", of het moest een van de heilige hiërodulen zijn geweest.
Zoals een tempelpriesteres).
Je zou een verband kunnen leggen met de hoer van Babylon. Een hiëroduul was een heilige prostituee. Zelfs in de bijbel komt dit meerdere keren voor. Tamar Jezebel, Rahab enz.
Religie heeft veel meer met erotiek te maken dan de meeste mensen (willen) beseffen. De kerk zelf is symbolisch het lichaam van een vrouw.
Wie hier wat meer over wil weten moet Joseph Campbell lezen. De held met de 1000 gezichten b.v.

Zie ook: https://www.biblicalarchaeology.org/dai ... and-tamar/

Deze droom wijst naar de anima die hier als de bekende verleidster/trickster optreedt en een duidelijke opponent is van de mannelijke predikant of priester met hun starre dogmatiek.

Dus op zich is de droom niet zo schokkend als het lijkt en dromen overdrijven graag.
Maar het is duidelijk dat zoiets niet in een hedendaagse kerk kan plaatsvinden en waarschijnlijk heeft de "gemeente" daarom terecht te tent gesloten.
Het heilige huwelijk is niet bedoeld als seksuele uitspatting, al is het heilige huwelijk wel degelijk een mogelijkheid tot copulatie.
Hoewel dit toch meer symbolisch moet worden gezien als het samengaan van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen.
Zoals het huwelijk met de ziel als anima. (Maria)

(*overigens is er in Zweden een kerk ontstaan waar men het "elkaar liefhebben", "daadwerkelijk" praktiseert. Men is nog niet zover gegaan om werkelijk gemeenschap te beoefenen)

In de oudheid werd er naakt gedanst rond een opgerichte steen c.q. altaar als vruchtbaarheidsbeeld en fallisch attribuut. David en Salomon werden ervoor gestraft.
De steen werd daarbij traditioneel "gezalfd". (Dat mocht ook boter zijn) als vrouwen vruchtbaarheidswensen hadden. Het gebruik komt wereldwijd voor tot op vandaag.

Hier komt een grote fallus tevoorschijn en die zou kunnen toebehoren aan een Priapus. Een vruchtbaarheidsgod.
De verleidsters zijn de femme fatales in je innerlijk. Het is een ontwaarding van de vrouw tot lustobject.
Eros/Cupido was een vruchtbaarheidsgod zonder enige moraal.

De droom betekent dat de ontwikkeling van hogere vrouwelijke waarden mangelt en blijft steken in de erotiek.
Dat is niet de bedoeling en kan fataal uitwerken.

Je vriendin staat naakt voor het raam als een Batsheba op haar dakterras. Of een dame van lichte zeden achter de ramen.
Dat trekt natuurlijk invloeden aan. Maar het zijn verbeeldingen die uit jezelf voortkomen, dus geeft het iets aan van je kijk en omgang met je innerlijk en de wereld.

Dromen kunnen de zaken recht voor zijn raap neerzetten.
Geen reeks dromen in een post plaatsen.
Een oester maakt van haar probleem een parel
Sheherazade

Berichtdoor Kareljan » di 02 jan 2018, 10:32

Hallo sheherazade
Pff. stevige uitleg van de droom. ff laten bezinken.
wat bedoel je met dat de hogere vrouwelijk waarden mangelt en dat dit fataal kan uitwerken?
is er iets wat ik hieraan kan doen?
Kareljan

Berichtdoor Sheherazade » di 02 jan 2018, 11:06

Ja daar kun je zeker iets aan doen.
Het integreren van je gevoelsleven bijvoorbeeld, maar ook het ontwikkelen van b.v. creativiteit, sociale intelligentie, intuïtie, meer persoonlijk gerichte communicatie en geen zakelijk onpersoonlijk of onverschillig standpunt.
De vrouw meer zien als een voorbeeld van gedrag dan als lustobject.
Het fatale zit erin dat de anima zich een dergelijke wellustige houding niet laat aanmeten.
Daar kan een depressie door worden veroorzaakt, of een verslaving, een ongeval, een zelfdestructieve houding, ook onvruchtbaarheid in de zin van geen doel of richting hebben en de zin van het leven missen.
De anima is een mysterieus archetype met een enorme invloed.
Als de anima onder de collectieve norm daalt zal ze rancuneus worden en in de oppositie komen.
Het voert veel te ver in dit korte bestek hier dieper op in te gaan.
Maar je zou Bolen kunnen lezen De godin in iedere vrouw.
Sheherazade

Berichtdoor Kareljan » di 02 jan 2018, 12:16

Ok thxs ga het boek maar eens lezen!
Heeft anima ook te maken met het feit dat ik regelmatig problemen heb met spreken dat ik aan iets denk bijvoorbeeld "zwart". maar ik zeg "wit"?
Kareljan

Berichtdoor Sheherazade » di 02 jan 2018, 12:56

De Freudiaanse vergissing heeft daar soms mee te maken.
Maar het voorbeeld is wat sterk. Zwart en wit zijn wel alchemistische tegenstellingen, zoals ook het schaakbord als koning en koningin aangeeft. Dus in die zin kan het wel sporen.

Als je gepreoccupeerd bent met innerlijke zaken let je niet goed op en overkomen je inderdaad versprekingen of allerlei ongemakken.
Sheherazade

Keer terug naar Dromen