alweer een boot

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

alweer een boot

Berichtdoor Jasper » ma 12 maart 2018, 11:44

Nu droom ik regelmatig over boten en zo ook weer afgelopen nacht.
Ik ben in mijn vorige huis waar ik voorheen alleen woonde alleen nu heb ik voor en achter het huis water. Het vreemde is alleen dat mijn zeilbootje op het droge stond en mijn auto onder water naast het huis. Ook was ik in bezit van een nog veel grotere zeilboot maar die lag ergens anders. En mijn kelder stond zo nu en dan onder water maar niet altijd, dit moest ik nog repareren.

Op een of andere manier zal mijn onbewuste wel weer een rol spelen en ik ben me de laatste tijd ook iets meer in hypnose aan het verdiepen maar tegelijkertijd vraag ik me af of me dit wel iets op gaat leveren en of het graven in het onbewuste wel een goed idee is....

Maar nieuwsgierig als ik ben vraag me toch elke keer weer af wat mijn droom zou kunnen betekenen :)
Jasper

Re: alweer een boot

Berichtdoor Sheherazade » ma 12 maart 2018, 12:25

Je "huis" is omringd door het onbewuste en de grond onder je voeten dreigt weg te zinken.
Je vrijheid/ zeilbootje staat op het droge en de auto die ook een beeld is van jezelf staat machteloos onder water. Je komt dus niet weg of op gang, het leven is gestagneerd.
De kelder moet opgeruimd worden, wat inhoudt dat je in jezelf moet opruimen.
Water is ook emoties die je niet toelaat maar nu overal binnendringen.
Teveel water is natuurlijk geen goed beeld. Zulke situaties ontstaan als je uit je evenwicht bent.
Het is zeker niet zonder gevaar om in het onbewuste te gaan graven.
Maar je ontkomt er niet aan als er teveel is onderdrukt.
Het onbewuste is veel machtiger dan het ego.
Je moet je dus gaan bezinnen op een evenwichtiger ontwikkeling.
Je kunt van mij blind aannemen dat de anima de boel laat onderlopen.
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Berichtdoor Jasper » ma 12 maart 2018, 13:59

Dank je voor je duiding Sheherazade,

Wederom vind ik het lastig om herkenning te vinden in mijn huidige leven en zeker om te zien wat ik eventueel anders zou kunnen of willen doen.
Of ik emoties niet toelaat? misschien is dat waar omdat ik mijn/het leven momenteel veel aan het bestuderen ben. Het begrijpen van menselijk gedrag in relatie tot het ego. De manier hoe we op onbewust niveau met elkaar communiceren en hoe wij als mensen de taal veelal nog zo primitief toepassen.
Ook het "hier en nu" wat ik in de afgelopen paar jaar heel belangrijk ben gaan vinden maakt dat mijn kijk op de wereld is veranderd en zeker mijn ervaring in relatie tot de "werkelijkheid". Het maakt zeker dat ik me minder druk maak omdat ik de waanzin van de veelheid aan gedachten van mijzelf en anderen zo duidelijk kan zien. Het verbinden met mijn emoties doe ik niet veel behalve als ze me heel blij maken :D Ik kan heel intens in contact staan met cli├źnten in mijn werk in het moment zonder daar emotioneel bij te worden terwijl ze enorm lijden onder hun ziekte. Ik voel dan wel pijn maar verbind me hier niet mee en voel dan mededogen voor ze. Is dat het niet toelaten van emoties? Waar ik vaak regelmatig emotioneel van word zijn mensen die meedoen aan talentenshows welke vanuit hun hart optreden en dit durven te uiten, hiervan krijg ik vaak een brok in mijn keel.
Ik weet niet of het "te" veel water was in mijn droom. Ik weet ook niet of ik uit evenwicht ben gezien ik me niet met een ander kan vergelijken. Ook ik maak een proces van bewustwording mee net als iedereen met pieken en dalen alleen denk ik dat deze wat minder intens zijn omdat ik ze weg rationaliseer en ze hierdoor minder belangrijk vindt (Ook de woeste golven zijn gewoon deel van de zee die veel groter is)
Misschien mis ik wel iets in mijn leven door mijn benadering en zie ik het (nog) niet.
Ik voel me momenteel wel content met mijn leven al mis ik wel wat spanning en avontuur...
De anima, de vrouwelijke energie in mij zou verantwoordelijk zijn voor mijn teveel aan emoties? dit begrijp ik niet helemaal al heb je me dit eerder uit proberen te leggen.

Het blijft bijzonder, dat gedroom :)
Jasper

Berichtdoor Sheherazade » ma 12 maart 2018, 14:22

Haha omgeven door water en hoge golven maar jij woont zeker in een paalwoning?
Neen dat verkoop je mij niet.
De droom geeft zonder meer aan dat er iets mis is.
Emoties en gevoelens laten zich niet lang weg rationaliseren zonder storende symptomen te veroorzaken.
Misschien leeft je teveel in het hoofd of het ivoren torentje?
Woeste golven geven aan dat er veel energie vanuit het onbewuste boven komt.
De fascinatie met het onbewuste is op zich al een teken.
Net als Narcissus kun je je dan moeilijk los rukken uit die fixatie en betovering.
Maar de spiegel van de oppervlakte is zeer noodzakelijk anders verzink je in het water.
De spiegel is een zelfbespiegeling. Zelfreflectie dus en daar moet je zeker nog wat van leren.
Het gaat niet alleen om wat je voor anderen zou voelen of hun emoties maar om hoe de innerlijke huishouding bij jezelf is? Juist mensen die voor anderen zorgen lopen vaak hun eigen problemen of behoeften voorbij.
Professionele distantie is in zorg of verpleging nodig maar dat is een ander verhaal.

Je kunt niet ontkennen dat zowel de auto als het schip niet bruikbaar zijn.
Ze liggen allebei in het verkeerde element.
Een auto hoort niet in het water tenzij er een crash is voorgekomen, zoals een relatie of een baan of stress enz.
Een boot hoort niet op de kant want dan kan hij geen kant uit.
Ik meen dat je een periode niet in staat was tot werken?
Dat staat denk ik wel in verband met dat gestrande (zieke) schip.
Het was zeg maar op een zandbank gelopen of vergde wat onderhoud.

De boot is een ZIJ. (anima)
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Berichtdoor Jasper » ma 12 maart 2018, 18:25

Jouw kennis van symboliek en psychologie etc is bijzonder diepgaand te noemen en ik blijf het interessant vinden wat jij allemaal in mijn dromen ziet, nogmaals dank hiervoor. Wat ik bedoelde met woeste golven is het leven aan de oppervlakte wat ik veel minder doe dan voorheen en voor mij betekent dat ik nu veel meer innerlijke vrede voel met dat wat is en mij minder druk maak om allerlei uiterlijkheden. In mijn droom was het water heel rustig en zo helder dat ik mijn auto in alle detail kon zien.
Misschien bezie ik de wereld wel vanuit een torentje omdat dat veiliger is en omdat ik me daar prettiger voel? het zou best kunnen.... misschien in deze periode van mijn leven ook wel gewoon nodig...
De auto en schip zijn inderdaad beide niet bruikbaar maar gelukkig had ik in mijn droom nog een grotere zeilboot die niet bij mijn huis kon liggen :P
Inderdaad ben ik 3 jaar werkloos/ziektewet geweest door een burnout en in die tijd verschillende therapie├źn, workshops etc gevolgd waardoor ik nu zoveel meer zin in elke dag heb en een nieuwe baan die mij goed bevalt.
En juist omdat ik zelf het gevoel heb dat het best goed met mij gaat vind ik de uitleg niet bij mij passen maar goed, ik ben wel de dromer en uiteindelijk zal ik het vast wel eens gaan snappen, komt tijd, komt raad toch?

Mijn proces van bewustwording is nog steeds in volle gang en gelukkig kan ik daar wel van genieten zonder dat ik me zorgen maak om mijn dromen maar ik blijf wel nieuwsgierig uiteraard.
Jasper

Keer terug naar Dromen