psychiater

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

psychiater

Berichtdoor Kareljan » vr 06 apr 2018, 12:31

Mijn is als volgt

ik droomde dat ik samen was met Maurice(kind van een vriendin) bij een vrouwelijk psychiater.
na een gesprek met haar vroeg ik aan Maurice of hij nog wat wilde vragen. hij drentelde en ik had het gevoel dat hij niet durfde omdat ik erbij was. ik verliet de kamer.
na afloop ben ik op zoek gegaan naar de vrouw om te vragen wat Maurice gevraagd had. ben de zelfde kamer ingelopen rond gekeken maar vrouw was er niet terug in de gang kwam ze uit andere kamer. ik vroeg was Maurice gevraagd had ze vertelde dat ik een brief had geschreven aan hem waar ik hem beloofd had hem te helpen met schoolexamens..de droom liep toen gelijk over in de volgende
ik rijd met mijn auto en wordt in een bocht ingehaald door zwarte bmw deze crasht tegen twee auto s een met een gezin. de bmw ligt op zij zijkant en ik loop er naar toe en help de man er uit. hij valt op de grond overal bloed en de man lijkt wel een pop maar hij levend. het vreemde was hij had geen voeten en handen.
Kareljan

Re: psychiater

Berichtdoor Sheherazade » vr 06 apr 2018, 13:20

Het komt mij voor dat de twee personen met elkaar te maken hebben.
De man in de BMW is wellicht een grotere versie van het onthande kind.
De BMW rijdt roekeloos, dat met iemand zonder handen en voeten?
Het zou een woede of frustratie kunnen zijn maar daarmee maakt hij wel brokken.
Het kind kan het innerlijke kind zijn in jezelf. Of iets dat weigert op te groeien.
De crash kan een breuk in een relatie zijn of een woede die op de gezinsstructuur gericht is.
Zoals een beperking of een monddood gemaakt worden (mutisme).
Woede en andere reacties die in een kind worden onderdrukt kunnen later tot ernstige gedragsproblemen lijden.

Ik denk in dit verband aan het sprookje met het meisje zonder handen.
Of beter nog Procrustus die zijn slachtoffers op een te klein bedje bond en alle overstekende ledematen afhakte of zaagde.
Geen reeks dromen in een post plaatsen.
Een oester maakt van haar probleem een parel
Sheherazade

Berichtdoor Kareljan » vr 06 apr 2018, 14:22

Thanks.
Zit al goden in iedere man te lezen. Begrijp wat je bedoel
Kareljan

Berichtdoor Kareljan » za 07 apr 2018, 06:31

Hallo sheherazade.
Kan het ook een arbortus zijn waar ik ook schuldig aan ben
Kareljan

Berichtdoor Sheherazade » za 07 apr 2018, 07:34

Ik kan uit de droom geen verwijzing vinden naar een abortus.

De BMW is een fallisch energie symbool.
Maar de man erin is zwaar gehandicapt.
Dat lijkt mij een slechte combinatie van iemand die b.v. zijn driften letterlijk niet in handen heeft.
Zonder voeten kan hij letterlijk niet op zijn benen staan. (dronkenschap?)
Of hij heeft geen contact met de realiteit en geen remmen.
Het zou dus iemand kunnen zijn die zijn huwelijk naar de haaien heeft geholpen.
Zou hem financieel wel aan paar pootjes of ledematen kunnen kosten, haha.

De auto is ook een beeld van de psyche, net als een huis.
Dus iemand die crasht kan inderdaad een geestelijke crash betekenen.
Daarbij kun je ook het vermogen verliezen het stuur te hanteren.

De BMW is zwart en kan dan ook in verband staan met de schaduwkanten van jezelf. (driften/ gedrevenheid)

Een auto zou je nog als een soort mobiele grot kunnen zien en dat zou nog vergelijkbaar kunnen zijn met baarmoedersymboliek maar dat zie ik hier niet in. Een BMW is een statussymbool en een zuipschuit.
Veel PK's als compensatie voor de afgenomen potentie haha. Dikke mannetjes in vette wagens of opgefokte yuppies in een te snelle bak. De auto is heel vaak een verlengstuk van de persoonlijkheid (zoiets als een peniskoker). Je kunt de auto ook zien als de ongetemde draak.
Te snelle auto's zijn meestal beelden van een energieverslindend ego. Waarbij ze anderen niet zien staan.
Kan ook narcisme zijn.

Wat de psychiater en de brief betreft is de vrouw waarschijnlijk een bemiddelaarster in de communicatie tussen jou en het innerlijke kind. De psychiater kan een beeld van de anima zijn die precies die functie zou moeten bekleden als intermediair tussen bewustzijn en onbewuste. Het beeld van een psychiater wijst op een verstoring. De vrouw gaat natuurlijk vooral in op gevoelens. Conflict gevoel/verstand?
De jongen vertrouwt de vrouw. Jij doet het echter per brief. Het examen lijkt mij de rebus die het kind moet oplossen, of de beproeving die jij het kind oplegt, maar dat is uiteraard puur rationalisme.
Het kind heeft eerder behoefte aan acceptatie en liefde of geborgenheid.
Sheherazade

Berichtdoor Kareljan » zo 08 apr 2018, 08:32

Bedankt. Ik begrijp het.
Mijn god is dionysos
Kareljan

Berichtdoor Sheherazade » zo 08 apr 2018, 09:15

Dionysos is vergelijkbaar met Bacchus. De goden van de wijn en de roes, maar nog veel meer.
Kun je beter niet in die snelle BMW zetten haha.
Ook de onmatigheid, vruchtbaarheid. Tegenstrijdige eigenschappen zijn erin te vinden.
Hoe kun je immers onmatig zijn en tegelijk de orde handhaven? Maar abundance (overvloed) is nu eenmaal een eigenschap van een vruchtbaarheidsgod, zoals de hoorn van Fortuna of Proserpina.
Archetypen hebben altijd een tegenpool. Daarom is een archetype nooit te integreren.
Sheherazade

Keer terug naar Dromen