Octopus

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

Octopus

Berichtdoor AvdB » di 10 apr 2018, 06:13

Goedemorgen!
Zojuist heel onrustig en met een naar gevoel wakker geworden.
Ik kan me niet herinneren de laatste tijd zo indringend te hebben gedroomd.

Ik was in een dierenwinkel en kocht een inktvis.

Eenmaal thuis bleek het een monster, een octopus, echt een griezel, met enorme zuignappen, een grote kop en ontzettend wild. Ik ben de rest van de droom bezig geweest om mijzelf, mijn kinderen en mijn katten veilig te stellen, ik dacht echt dat we opgegeten zouden worden. (die bestaan dus wel echt, de kinderen en de katten).
Ik heb hem gevangen en in een kattenreisbox gezet, maar omdat ik het moment al zag komen dat hij daar doorheen kon breken, ging ik op zoek naar iets waarmee ik het monster kalm kon krijgen. Iets eten hielp, dan was hij wel even rustig.
Wat had ik een spijt, hoe kon ik nou zo ondoordacht zo'n beest aanschaffen. Wat had ik daar nou aan? Wat moest ik er nou mee? Ik kon hem nergens kwijt, niemand wil zoiets toch? enz enz enz
Einde van de droom was dat mijn kinderen opeens weer peuters waren en ik met ze op vakantie ging, terwijl we onderweg waren om het vliegtuig te halen werd ik wakker. De octopus was toen naar de achtergrond verdwenen, maar bij het wakker worden zat hij weer in mijn gedachten.

Ik heb vroeger wel vaker indringende dromen gehad die me de hele dag dan bijbleven. Dit is er zeker ook een.
AvdB

Re: Octopus

Berichtdoor Sheherazade » di 10 apr 2018, 06:54

Haha een reuzenoctopus in een kattenbakje?
De Octopus is een slimmerik in het ontsnappen.
Verder kan hij snel van kleur verschieten en staat dan ook voor wisselende gevoelens of uiterlijk en gedrag.
Hij kan inkt produceren en zich in een wolk in veiligheid stellen.
Verder is het een monster met zuignappen en lange vangarmen.
Dus het kan een verstikkende persoon zijn (negatief Moederbeeld?)
Ergens heeft de Octopus een connectie met de spin.
De vele zuignappen zouden zich aan je vastklampen en dodelijk omklemmen.
In films wordt de Octopus weergegeven als het monster uit de diepten. (het onbewuste)
Dat past ook bij de mythen.
Een Octopus is eindeloos flexibel en glipt door kleine openingen.
Ik denk zelfs dat hij model stond voor de Gorgoon/Medusa, het vrouwenhoofd met slangen.
Medusa kon mensen met haar blikken doden of verstenen.
Tja, wat haal je in huis met zo'n monster?
Wat zit er van dat monster in jezelf?
Kun jij je kinderen loslaten? Sommige moeders hanteren zo'n verstikkende vorm van overbemoedering dat niemand vrijheid krijgt. Beetje als een klimop die de boom verstikt.
De inkt kan een wolk van gif en woede lijken. (Rookgordijnen leggend)
Of de emoties en driften zijn heftig.

In de symboliek wordt de Octopus wel gebruikt als een symbool van de totale controle.
Zoals de maffia of een bestaande organisatie die wereldwijd grote (criminele) invloed heeft. (Daarop is de film Octopussy gebaseerd)

Soms wordt een spook als witte octopus weergegeven.

De Octopus zelf is buitengewoon intelligent en hoewel een roofdier toch duidelijk in staat een andere slijmerige griezel te beminnen. (Ze kunnen blozen).
Ze kunnen elkaar tenminste innig omhelzen Haha. :laughter:
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Berichtdoor AvdB » di 10 apr 2018, 08:14

Dankje voor je uitgebreide reactie.

Het zet me wel aan het denken.
Ik zit op mijn werk in niet zo'n fijne situatie.
Misschien ben ik inderdaad zelf het monster. Heb ik me op laten sluiten en me tevreden laten stellen met de kruimels. Twijfel of ik daar goed aan gedaan heb. Altijd mn best gedaan en uiteindelijk aan het kortste eind trekken.
Of het is mijn leidinggevende. Gekonkel en manipuleren door de organisatie heen.
In elk geval een hoop emotie en ik weet niet goed hoe ik me het best kan opstellen.

En mijn kinderen staan beide op het punt om op zichzelf te gaan wonen.

Heb ik straks mijn baan uberhaupt nog en mijn kinderen gaan de deur uit (wat ik ze overigens gun, hun eigen leven!) maar dit zijn inderdaad wel de zaken die momenteel spelen en waar ik over kan piekeren.
AvdB

Berichtdoor Sheherazade » di 10 apr 2018, 10:14

Met onderdanig gedrag oogst je nooit respect.
Liefde kan niet van een kant komen en steeds meer zaken zijn Amerikaans bezig als wegwerpmodel.
Je zou het antisociaal kunnen noemen en soms zelfs psychopathisch. De lieden aan de top hebben totaal geen geweten meer. (antisociaal gedrag). Waar economen de gang van zaken bepalen ben je niet meer dan een pion op het schaakbord. Sommige zaken zijn inderdaad octopussen met een controlebeleid waar je niet goed van wordt. (slavernij en feodalisme). Zoiets al take it or leave it alsof je een keus zou hebben.
Hun macht is gebaseerd op angst en een slechte arbeidsmarkt.
Met altijd je best gedaan hebbende moet je geen dankbaarheid verwachten want ze zetten je rustig op straat.
Het oude trouwe model heeft afgedaan. Wie langer dan een paar jaar bij een zaak blijft, heeft geen ambitie heet het. Sleep je zelfs mee bij een volgende sollicitatie. Vroeger was het een schande als je ergens wegging, tegenwoordig heet het flexibiliteit. Alleen de rek wordt wel erg sterk beproefd met steeds hogere eisen.

Wat de kinderen betreft sta je voor het lege nest syndroom.

Ik zou nog denken aan de zaken (of jezelf) bijeen willen houden.
Maar je hebt geen 8 armen zoals de Octopus.
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Keer terug naar Dromen