Herinneringen in dromen

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

Herinneringen in dromen

Berichtdoor AvdB » di 10 apr 2018, 08:32

Ik heb een algemene vraag, iets wat ik me door de jaren heen al afvraag.

Als ik droom, zijn bepaalde dingen voor mij erg herkenbaar. Plaatsen waar ik ben, dat ik precies weet wat ik daar heb meegemaakt, of er zijn personen die ik al heel lang ken - maar in mijn droom dan. Misschien iets duidelijker: ik denk in mijn droom dat ik droom over een plek die ik ken uit mijn wakkere bestaan. Of dat ik iets over iemand droom die ik in mijn wakkere bestaan van vroeger ken: 'goh, dat ik nou over jou droom, ik ben je al in geen járen tegengekomen.'
Wanneer ik wakker ben, en ik weet de droom nog, dan blijkt dat ik die plaats nooit bezocht heb, en de persoon ook helemaal niet ken.
Ik verklaar het naar mezelf toe dat ik het dan misschien wel eerder gedroomd heb, of dat ik in die droom ter plekke herinneringen 'verzin'.

Ik heb dit wel eens geprobeerd uit te leggen aan anderen, maar die knikken jaja, maar snappen het niet echt.
Is hier iemand die dit kan uitleggen?
AvdB

Re: Herinneringen in dromen

Berichtdoor AvdB » di 10 apr 2018, 09:28

Nog even een aanvulling: ik voel als ik wakker word en deze herinneringen zijn er niet dit als een soort verlies omdat het altijd om prettige herinneringen gaat . Vooral als het om personen gaat. In de droom ben ik dan enorm vertrouwd met zo iemand, en dat blijkt dan helemaal op niets te berusten.
AvdB

Re: Herinneringen in dromen

Berichtdoor Sheherazade » di 10 apr 2018, 11:24

Dromen zijn net als het holodek van Startrek dus alles wat je bedenkt neemt een vorm aan.
Het onbewuste voegt daar veel aan toe want onze hersentjes zouden nooit zoveel details kunnen bedenken of onder controle houden. Dus het zijn deels produkten van je eigen geest en voelen dan vertrouwd aan.
Monroe heeft een boekje geschreven over zijn droomervaringen en uittredingen.
Hij beleefde wat hij noemde parallelwerelden. Maar je kunt ze zelden reproduceren en het zijn meer illusies.
Zo kun je in een droom een relatie hebben en tegelijk weten dat je in de realiteit met een ander een relatie hebt.
Toch lijken beiden even werkelijk.
William James experimenteerde met lachgas, hij was een eminent psycholoog en filosoof.
Hij poneerde het bestaan van parallelwerelden of velden van procreatie waarin dus de vorming van iets in beginsel aanwezig was maar nog niet uitgekristalliseerd. Boeddha had het over de wereld der oorzaken.
Plato over de Idee als een geestelijk concept. Zo kun je geen paard scheppen zonder er vooraf een ontwerp van te hebben.

Het gaat minder om de gelijkenissen dan om de betekenis van de personen en situaties waarover je droomt.
Ook om hoe je je daarbij voelt. Dromen compenseren vooral en ordenen. Het is niet de bedoeling om een een op een uitbeelding te geven van iets onbekends. Zo zal de droom nooit vertellen wat je moet doen.
Hoogstens schetst de droom een aantal mogelijkheden waaruit je dan wel kunt kiezen. De droom speelt met opties en haalt voorstellingen uit je leven aan. Ongeveer zoals een plaatjeswoordenboek.
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Keer terug naar Dromen