Braken

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

Braken

Berichtdoor Kareljan » zo 16 sep 2018, 09:21

De droom is langer maar kan alleen dit herinneren er was een woning.
Er dreigde gevaar en ik checkte samen onbekend iemand of er via een andere ingang de woning kon worden betreden. Via een deur kwamen op een gang die dood liept en onmogelijk de veilige woning kon worden betreden.
De droom gaat verder dat de vriend van mijn dochter probeert de woning te betreden omdat het gevaar de woning belde. Mijn dochter heeft een geheim en dat mag niet bekend worden. De vriend weet de woning te betreden. Een alarm gaat af bij mijn dochter en gaat snel in de woning kijken en vind haar vriend op de steile trap halverwege met hoofd naar beneden. En alles zat onder de groene kots.
Kareljan

Re: Braken

Berichtdoor Sheherazade » zo 16 sep 2018, 09:34

Het is tamelijk krom Nederlands.
Maar ik zal het proberen voor zover ik het verwarrende geheel kan begrijpen.
De woning ben je zelf dus afgesloten zaken blijven nooit geheim of verborgen.
Deuren en sloten zijn nooit safe. Het is de psyche die iets niet wel toelaten een ego dat zich afsluit.
Het is afweer.
De dochter kan een werkelijke dochter zijn maar ook een beeld van de hier jeugdige anima die voor de walgende inhoud komt te staan die jij niet wilt weten.
Groen is nijd, jaloezie. In de kunst wordt de duivel wel als groen weergegeven.
Het kwaad kan een gifgroene kleur aannemen. Gal is groen!

De geheimzinnige woning is het onbewuste en een afgesloten deel in jezelf.
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Berichtdoor Kareljan » di 18 sep 2018, 19:32

De jeudige anima bedoel je dan het innerlijk kind? Kan die jaloers zijn zonder dat ik het bewust meemaakt?
Afgesloten kamer kan hart wezen!
Of kan het een waarschuwing zijn dat iemand die jaloers is mijn schade wil toebrengen?
Kareljan

Berichtdoor Sheherazade » di 18 sep 2018, 22:05

De jeugdige anima is een beeld van het vrouwelijke in het onbewuste.
Dat is wel verbonden met maar niet identiek aan het innerlijke kind.
Het kind draagt van nature alle eigenschappen in zich verenigd.
Het is juist het bewustzijn dat als splijtzwam functioneert door voorkeuren en letterlijk discriminatie van andere eigenschappen of gebeurtenissen en instellingen.
Het bewustzijn moet zich boven deze mengkroes van tegenstellingen verheffen om zichzelf bewust te worden.
Maar het risico is groot dat het ego ontspoort door eenzijdigheid.

De anima kan heel rancuneus worden als ze te zeer wordt verwaarloosd.
Dat kan tot o.a. verslavingen leiden of gebrek aan initiatief of depressies.
Het kinderlijke gedrag wijst erop dat het niet aan de kalenderleeftijd van het ego is aangepast.
Dus niet voldoende bewust geworden is of ontwikkeld.
Zeker kan er jaloezie ontstaan zonder dat jij dat beseft. Je zou die dan projecteren, want alles wat niet bewust is geworden wordt geprojecteerd. Je zou b.v. ook een ouder/kind verhouding aantrekken.
Het probleem is dan dat je deels volwassen bent en tegelijk met de gevoelens van een kind reageert of voelt. Dus ook dat zwart/wit reageren. (dichotomie).
De afgesloten kamer kan het hart zijn maar er zijn ook andere organen die daarvoor in aanmerking kunnen komen. Het gaat immers om een psychische denkbeeldige ruimte.

Het kind is een beeld van het Zelf en de ziel. Het is nog een geheel en dus ook heelmaker.
Dat is precies wat er met dat kind in Bethlehem was bedoeld als symbool van het archetype.
Het kind-archetype is zo wereldwijd verspreid dat je het overal tegenkomt in talloze vormen.
Meestal gaat het om een verwaarloosd kind of een wees/bastaard. (vader onbekend, is immers de geest/god/wind) Of het spoelt zomaar ergens aan. (bootje in het riet b.v. Kind van de Nijl/onbewuste/Isis. Mozes betekent, "zoon van", ja maar, van wie?) Een wieg is een symbolisch bootje. De holle boom is ook een boot.
Sheherazade

Berichtdoor Kareljan » wo 19 sep 2018, 18:39

Bedankt voor de goede uitleg.
Hoe krijg ik het ego en het kind weer op het juiste richting. Regressietherapie?
Kareljan

Berichtdoor Sheherazade » wo 19 sep 2018, 23:21

Neen het is niet het zoeken naar het verleden of de jeugd.
Het gaat om het toelaten en ontwikkelen van een achtergebleven of verwaarloosd deel.
Het kind is er altijd maar het toelaten brengt ook de pijn mee die het innerlijk kind ervaart.
Dus gevoelens toelaten. Het vrouwelijke element integreren.
Het valt mij vaak op hoe weinig voeling je hebt met jezelf.

Dat kun je verbeteren door b.v. iets creatiefs te gaan doen en het spel toe te laten.
Uit dat hoofd te stappen met zijn rationaliserende instelling. (ivoren toren)
Tekentherapie zou een mogelijkheid zijn of muziek maken, dansen enz.
Even het kind te spelen. Maar het mag zeker geen regressie worden want dan dreigt infantilisme en sta je meer in de achteruit. De terugkeer naar het Freudiaanse paradijs van de baarmoeder is een groot gevaar.
Sheherazade

Berichtdoor Kareljan » do 20 sep 2018, 11:29

Ok. Bedankt.
Is Tantra dans iets?
Kareljan

Berichtdoor Sheherazade » do 20 sep 2018, 11:44

Denk ik niet.
Tantra is seksueel gerichte "meditatie".
De seksualiteit zou dan gesublimeerd moeten worden.
Maar dat heeft hier niets met het innerlijke kind te maken.
De anima reikt vanuit de diepste diepten als eros tot in de grootste hoogten.
Maar de bekoring van de seksuele driften maakt het heel moeilijk die om te vormen tot spiritualiteit.
Het lijkt mij daarom heel wat zinvoller het kind een uitingsvorm te geven in de realiteit, niet in het navelstaren of wegdromen. Dansen is een manier om in een roes te komen.
De sacrale dans was daarom een oeroude methode. Daarmee kan de anima wel tot leven komen.
Ze heeft immers een voorkeur voor historische scenes en allure.
Het gaat om het hanteren van de Eros in haar voltalligheid, dat is heel wat meer dan seks.
Eros is liefde maar wordt helaas voor andere zaken gebruikt en vernederd.

Tantra dansen zou in principe ook een sacrale dans moeten zijn.
Maar eerst moet je leren contact te maken met jezelf en je gevoelens.
Dat kun je in de realiteit prima oefenen in sociale interacties en dan wel op persoonlijk vlak.
Dus niet rationeel professioneel afstandelijk of abstract.

Vrouwen kijken direct door zulke distantiƫle onpersoonlijke houdingen heen.
Sheherazade

Keer terug naar Dromen