Niet wakker kunnen worden

Post hier je dromen en discussieer over wat ze betekenen.

Niet wakker kunnen worden

Berichtdoor nv1988 » ma 24 sep 2018, 07:53

Sinds een aantal jaren heb ik af en toe (gemiddeld 1a2 keer per maand) een droom die altijd op een andere manier begint, waarbij ik op een gegeven moment besef dat ik droom en wakker wil worden (het is geen enge droom, maar ik wil dan wakker worden omdat ik weet dat ik slaap) maar ik krijg mijn ogen niet open en begin te roepen en probeer me te bewegen maar dat lukt niet. Uiteindelijk word ik (vaak ook zwetend) in paniek wakker.
De laatste tijd heb ik deze dromen steeds vaker, heeft iemand enig idee wat dit kan betekenen?
nv1988

Re: Niet wakker kunnen worden

Berichtdoor Sheherazade » ma 24 sep 2018, 08:11

Dat noemen we vals ontwaken, het is of je wakker bent maar het is een halfdroom.
Ook een goed moment om een lucide droom te starten.
Voorwaarde is dan niet bang te zijn maar rustig te bestuderen wat er gebeurt en hoe je dat kunt leren sturen.
Je geest keert terug in de kijkdoos van je lichaam maar heeft er nog geen controle over (slaapverlamming).
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Berichtdoor nv1988 » ma 24 sep 2018, 09:33

Sheherazade schreef:Dat noemen we vals ontwaken, het is of je wakker bent maar het is een halfdroom.
Ook een goed moment om een lucide droom te starten.
Voorwaarde is dan niet bang te zijn maar rustig te bestuderen wat er gebeurt en hoe je dat kunt leren sturen.
Je geest keert terug in de kijkdoos van je lichaam maar heeft er nog geen controle over (slaapverlamming).

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Is dit iets wat vaak voorkomt en bij veel mensen? Ik heb het wel eens kort verteld als iemand over een droom begint die hij/zij heeft gehad en vraagt of ik m'n dromen vaak kan herinneren, maar niemand die ik sprak heeft dit wel eens gehad.
nv1988

Berichtdoor Sheherazade » ma 24 sep 2018, 09:43

Het komt relatief vaak voor. Heb het ook weleens ondervonden.
Niets om bang van te zijn.

Veel mensen herinneren zich geen dromen en ontkennen daarom te dromen.
Echter slaaplaboratoria hebben aangetoond dat iedereen droomt.
Zelf is dat eenvoudig te toetsen door het instellen van een wekker op ongebruikelijke tijden.
In laboratoria wordt de REM slaap opgemerkt aan de hand van een monitor.
Als iemand op dat moment gewekt wordt is het meestal tijdens een droom.
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Keer terug naar Dromen