Feitelijk gezien moet er iets zijn!

Deel hier je "inzichten des levens" of vertel iedereen over die leuke e-card die je ontvangen had.

Feitelijk gezien moet er iets zijn!

Berichtdoor Mirko Gerrits » zo 20 dec 2015, 22:53

Hallo allemaal!

Ik heb al een tijd last van best wel erge angst voor doodgaan etc aangezien ik me gewoon constant de vraag stel is het allemaal niet zo ontzettend nutteloos als je sterft en er gewoon niks is. En vooral is het niet heel erg naar dat ik dus eigenlijk voor niets leef. Iniedergeval na een tijd denken kwam ik erop dat er zo veel mensen zijn met een speciale ervaring die niet verklaarbaar zijn. Of dit nu in goede of slechte zin is dat ik begon te denken van is er niet nog iets veeeeel groters en zijn we niet stiekem best nuttig! Alleen toch blijft het moeilijk me hier aan vast te houden omdat het enge gevoel toch wel een beetje de control houd en heb dus besloten te vragen wat jullie voor een speciale ervaringen hebben (Goed slecht maakt niet uit) En vooral ook wat jullie denken van doodgaan en wat jullie overtuiging is!

Groetjes Mirko
Mirko Gerrits

Re: Feitelijk gezien moet er iets zijn!

Berichtdoor Sheherazade » ma 21 dec 2015, 08:09

Geen enkel leven is nutteloos.
Ook al doe je maar weinig in het geheel als radertje.
Ieder is niet meer dan een stofje op deze aardbol.
Het probleem ligt dus in jezelf, hoe nuttig of hoe waardeloos kan iemand zich voelen?
Kijk als je iets bijdraagt aan deze wereld, of aan wie ook, dan heb je niet voor niets geleefd.
Wat hierna komt?
Het is zinvol te geloven in een voortbestaan want dat neemt de angst weg en de zingeving strekt zich dan ook uit na de dood. Bovendien schept het een gevoel van moraal, al hoeft dat geen zondebelijdenis te worden. Maar sommigen wens je toch een geweten toe. Dat er een buitenlichamelijk bewustzijn bestaat, moet zelfs de wetenschap schoorvoetend toegeven, gezien b.v. de talloze BDE ervaringen.

De zin van het bestaan ligt in het leven ervan.
Wie teveel piekert, vergeet te leven en het leven stroomt snel voorbij, als een rivier terug naar zee.
De ziel bekommert zich niet over de dood en kijkt er overheen.
Maar wie nog jong is en met teveel de dood bezig, kijkt te ver vooruit.
Ook al kun je elk moment sterven.
Wie oud is en bang is voor de dood, is net zo te betreuren, als de jongere die niet durft te leven.

De dood is niet iets om bang van te zijn.
Natuurlijk is het eng, niet te weten wat erna komen zal, of is het een zwart gat?
Dat laatste geloof ik niet want ik heb teveel ervaringen gekend die mij overtuigd hebben dat er meer is.
Dat dit aardse bestaan maar een betrekkelijk iets is en hoogst vergankelijk.

Maar waarom zou het geen heerlijk weerzien kunnen zijn van geliefden in een beter bestaan?

Er bestaan zeker vele beschreven ervaringen en zolang de mens bestaat, gelooft hij in geesten en een dodenrijk. Ook heel gewone mensen hebben vaker dan je zou verwachten een mystieke, religieuze, of bovennatuurlijk ervaring gekend. Dat bleek wel uit een vrij groot anoniem onderzoek op universiteiten.

We zijn een onderdeel van iets veel groters ja. Het is niet te omschrijven en voor iedereen uniek.
Maar een beetje vertrouwen in dat grote mysterie is wel op zijn plaats, ook al ontkomt men niet aan rampen, ziekten en tegenslagen. De grilligheid van het leven biedt geen enkel houvast.
Maar wie dat risiko niet neemt, leeft ook niet ten volle.
Je zou heroïsch moeten leven, alsof elke dag je laatste kan zijn, (wat per definitie ook zo is.)
Maar sommigen kiezen ervoor bescheiden te zijn en af te wachten wat voor hen is beschikt.

Het leven is een brug waarop je geen huis kunt bouwen.
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Berichtdoor Mirko Gerrits » di 22 dec 2015, 01:11

Super bedankt voor je reactie ik weet ook dat ik niet veel moet piekeren en mn leven moet leven maar t probleem is zonder duwtje in de rug is het juist zo van dat je er zo obbsesief niet aan wil denken dat je t toch doet en dit was echt t setje in de rug dat ik nodig had om het zwart en wit van elkaar te scheiden en mn soort van mini depresietje te verbreken!

Verder had ik nog n kleine vraag ik ben een van de wat eerdere "nieuwetijds" kinderen op deze aardbol ik heb nietecht veel gaves behalve dat ik best heel erg gevoelig ben een best chille filosofie heb en ik heeeeel erg goed in manipuleren en alles in dat kader ben. Ik denk dat ik mn plekje wel redelijk heb gevonden maar was benieuwd heb je nog een soort tip voor een van die 3 gaves omdat ze niet desend zijn like geesten zien etc!

Grtz en thnx Mirko!
Mirko Gerrits

Berichtdoor Sheherazade » di 22 dec 2015, 09:00

Raadt je aan met twee benen op de grond te staan, want wie niet in de realiteit leeft of escapistisch de antwoorden in het hiernamaals zoekt of onder de geesten kan alleen maar chaotisch en verward worden.
Paranormale zaken komen voor maar heus niet elk moment of dag.
Geesten zien kan voor iemand die stevig geaard is nog net, maar de kans bestaat dat de geestelijke wereld je naar zich toetrekt en je moet nu eenmaal eerst dit leven leven. Hoe vollediger je dat doet hoe gezonder je ook met de spirituele wereld en het onbewuste kunt omgaan. Wie dat niet doet zal alleen maar zinledige ervaringen oogsten en in depressies en angsten leven of overal spoken zien.
De kans dat je in de geestelijke wereld projecteert is namelijk zeer reëel aanwezig.
Omdat daar geen realiteisttoets bestaat raak je snel aan het fantaseren en dan ben je verloren en overgeleverd aan de tegenstrijdige grillen van het onbewuste.

Het predikaat nieuwe tijdskinderen is een hype.
In alle tijden hebben er begaafde kinderen bestaan.
Maar het gevaar van een inflatie is hoog als je die hype volgt want het ego is maar al te gretig bereid zichzelf te verheffen, terwijl het antwoord juist in de diepten te vinden is van je duister innerlijk.
Wie zijn schaduw niet kent of erkent, zal ook nooit hoog komen.

Jung schreef ooit "in het duister huist een groter licht".

Zelf stel ik steeds de diepste diepten bepalen ook je hoogtes.
Daarom kwam nooit iemand tot verlichting zonder een even groot lijden te ondergaan.
Dat is heel gezond en houdt je deemoedig en op de grond en in evenwicht.

Dus weet wat je ambieert, je zou het wel eens kunnen krijgen, maar altijd in een vorm die je nooit had verwacht. Vragen om verlichting, is vragen om problemen, waarvaan een mini-depressietje maar een voorspel is tot het echte werk.
De wijze is de meest eenvoudige mens omdat hij weet hoe gering zijn kennis is, hoe gevaarlijk het is meer te willen dan het grote Al hem toestaat. Maar de geest beschermt ook zichzelf anders werden we acuut krankzinnig door de vele en schokkende tegenstrijdige indrukken.

Een groot inzicht vergt jaren van verwerken.

Je kunt niet alleen maar rozen plukken in het paradijs zonder doornen te voelen.
Sheherazade

Berichtdoor Mirko Gerrits » di 22 dec 2015, 12:00

Ik snap hellemaal wat je bedoeld ik ben zelf nooit echt geweest van het ethaleren van mezelf om diezelfde reden die je noemde ik ben bijv ook hoogbegaafd verklaart <--- Wat trouwens ook hyped is. En constant als mensen het vragen zeg ik nee.

Ik snap ook zeker dat dat nieuwetijds kinderen gedoe een hype is toen ik het 8 jaar geleden te horen kreeg van meerdere mensen waren ze hellemaal alsof ze de eerste keer in hun leven een banaan gezien hadden en toen viel t nog mee. Maar op t moment dat ik 4 jaar ouder was en ze ook indigo kinderen genoemd werden had ik ook wel door dat 91,37% best wel hyped shit was.

Nog even reagerend op t eerste begin ik weet dat mensen naief zijn en dat je juist niet teveel antwoorden moet zoeken maar t moeilijkste is ergens niet aan willen denken want dan ga je er juist aan denken.
Denk niet aan een rose olifant... Ja denkt nu aan een rose olifant. En dat is de rede waarom ik hier de vraag stelde voor wat grip :D

Verder heb ik ooit te horen gekregen dat ik asperger heb alleen ja... Ik wil nu niet overkomen als een desend persoon die denkt dat het niet bestaat omdat hij/zei het heeft.
Maar het is en blijft zoals alles een container begrip op het moment dat piet met asperger iets doet krijgen mensen hetzelfde idee bij jan met asperger. En wat vreemd is en waar mn fammilie t ook 100% mee eens zijn is dat ze juist zeggen dat ik sociaal begaafder ben dan wie dan ook die ze kennen. Wat ik best een mooi compliment vind omdat ik daar ook echt voor heb moeten werken. Want eerlijk is eerlijk en wat dat begaafd was asperger niet hellemaal raar. In tegenstelling tot de meeste mensen is het sociale aspect me niet gegeven dus heb ik het gemaakt.

Verder leef ik wel redelijk in de realiteit dat komt vooral door wat ondernemingen die ik doe enz.

Dit bovenstaande was een beetje een cris cros reacte over wat ik nog kwijt wou....

Verder merk ik dat ik wel redelijk op 1 lijn met je zit en thnx voor die texten enz dat zijn vaak versimpelingen van wat ik ong wist en dat maakt het het voor jezelf begrijpen makkelijker terwijl je t al wel begreep snap jij t nog ik wel xD

Groetjes Mirko Gerrits
Mirko Gerrits

Berichtdoor Sheherazade » di 22 dec 2015, 14:35

Je weet vast wel dat Asperger in het autistische spectrum zit en juist die mensen fixeren zich op specifieke details (zoals die roze olifant).
Sociaal kunnen ze niet echt inleven, ook al lijkt dat zo.
Het is anders dan bij autisme, daar is het veel duidelijker, maar toch zitten die kenmerken er wel in.
Je kunt natuurlijk doen alsof en het aanvoelen kan sterk zijn, maar sociale intelligentie vereist heel wat meer dan aanvoelen. Ik ken er wat en moet zeggen, dat ze nog redelijk aangepast leven, maar toch merk je heel goed, hoe intelligent ze ook zijn, dat het niet helemaal klopt. Dat blijkt dan ook uit hun geschiedenis en de conflikten in hun relaties, die niet zo happy zijn met hun vooral egocentrische, wat dwangmatige, controlerende gedrag (wat ze als nauwgezetheid of perfectionisme opvatten).
Ze lijken dus soms heel innemend en begrijpend, maar in feite leven ze meer voor zichzelf.
Het waanemen van details kan dus ook op gevoelsmatig vlak spelen.

Het is een onvermogen zich in anderen te verplaatsen. Ze kennen wel gevoelens, maar die zijn meer op zichzelf gericht. Het valt ook niet mee in de binnenwereld van een Asperger te kijken. Ze ontwijken confrontaties als het persoonlijk wordt.
Er zijn natuurlijk gradaties.
Autisten kunnen ook hooggevoelig of intelligent zijn, op een zeer klein terrein, maar fixeren zich op zaken en rituelen.
Sommige genieën waren beslist autistisch. Neem Tesla, of mogelijk zelfs Einstein.
Wat wij als autisme zien, is in sommige culturen een kwaliteit. Neem eens een yogi, die zijn hele leven aan het navelstaren is. Of een heremiet. De vroegere pilaarheiligen enz.

Je bent in elk geval redelijk open en doet toch wel iets van introspectie en zeflkennis.
Toch lees ik wel, dat je alles niet zo helder in het kader hebt, maar dat is je niet kwalijk te nemen.
Heeft ook te maken met levenservaring.
Verder lees ik tussen de regels en ook al klinkt het wat warrig, komt het bij mij best logisch over.
Als je veel met het onbewuste te maken hebt, zoals in dromen, raak je wel gewend aan de meest vreemde incoherenties, connecties, associaties en tegenstijdigheden. ;)
Sheherazade

Berichtdoor Mirko Gerrits » di 22 dec 2015, 15:16

Naja ondanks ik veel vrienden en gewoon een relatie heb en bovenal niet gesloten ben klopt t stukje van zelfprojectie wel want zoals ik al zei ik heb het mezelf geleerd dat kan je dus alleen doen met de middelen die je hebt en ik voelde wel medelijde met mezelf dus heb ik mezelf aangeleerd zo te denken: Pietje(ken ik niet) heeft zn arm gebroken. Als ik pietje was zou ik dat kut vinden. "wat kut voor je pietje" Dus ja in dat geval het is zelfprojectie maar t werkt goed daar gaat het om! En ja fixeer ik me op speciafieke details maar niet in de zin van asperger meer in mn zin van mn IQ en als ik t doe doe ik t alleen met een speciale rede. Net als dat dat rose olifant voor jouw waarschijnlijk raar klinkt van wtf waar haalt ie de fantasie vandaan. Totdat je weet dat dat de titel van een boek was wat ik gelezen heb :p

Verder ben ik juist een van de weinige mensen nieteens wat begaafd asperger die zich juist durft te mensen in discussies die over mij gaan en bovenal zeg ik weleens: "ja je hebt gelijk" of "ik zat fout" en naast dat ik t zeg meen ik het dan ook! Daarmee bedoel ik te zeggen dat ik zeker niet wegloop voor conflicten vooral als ze over mij gaan al maal ik t grass wel 100% fijn ik ben in zekere zin wel dwangmatig en orden dingen maaaar ik oorden alleen dingen die geordend moeten worden waardoor het automatisch al nietecht meer met asperger te maken heeft. Het is meer een beetje het all or nothing gevoel van als ik zie dat er ergens oorde nodig is bijvoorbeeld in een communitie zet ik me daar 100% voor in en daar valt oorde onder. Maar ik zal/heb nog nooit lego blokjes of andere dingen geordend omdat t gwn geen zin heeft xD en bij mensen met asperger hoor ik veel dat hun hele kamer aan de fking leger eisen voldoen door de geordendheid XD Verder is egocentrisch zo een ruim begrip dat ik er eigenlijk niet veel meer over kan zeggen dan dat ik me best doe niet zo over te komen en dat ik mezelf nooit beter zou voelen dan dat ik ben.

Verder ben ik best creatief dat zal waarschijnlijk ook de rede zijn dat je de tekst wat warrig vind want het is in mn hoofd echt zo van: "Owja dit wou ik nog zeggen" " en dit ook!" "owja en dit" "en dit" En ja zo brein explosie xD

Dit was dus weer wat pure reactie ramdomhied :p Trouwens je kent me nu beter dan mn eigen ouders :lol:
Mirko Gerrits

Berichtdoor Sheherazade » di 22 dec 2015, 15:43

Trouwens je kent me nu beter dan mn eigen ouders

En jij zou open zijn? Of begrijpen die mensen niet veel? ;)
Ik vraag mij vaak af, waar stoornissen ontstaan.
Een en ander lijkt soms aangeboren maar het zit ook wel in de ontwikkeling of het millieu waarin je opgroeit.
Iemand die emotionele deprivatie ondervindt in een bepaalde fase van de jeugd ontwikkelt een bepaald vermogen niet en kan dat ook niet meer inhalen.
Maar b.v. de voegere opvatting dat autisme werd veroorzaakt door ijskastouders klopt niet helemaal.
Egocentrisme betkent dat iemand in de eerste plaats alles vanuit zijn standpunt bekijkt.
Sociaal gedrag houdt echter in dat men zich ook probeert te verplaatsen in de ander.
Helaas kan dat alleen als beeldvorming en projectie. Je bent immers uniek.
De ander zal altijd een beetje een vreemde blijven, ook al zouden beiden normaal zijn (normale mensen bestaan niet).
Dus hoe je het ook keert, het is een eigen beeld, dat je voortdurend moet bijstellen als "werkmodel", of hypothese. In die zin is er dus een overeenkomst. Maar iemand met autisme of asperger heeft een ander scala een "beelden" dan de gemiddelde mens.

Zoals gezegd, die specifieke fase in een jeugd, kan beslissend zijn voor het hechtingsgedrag en de liefde, die later niet meer is in te halen. Moet zeggen dat ik techneuten ken, die tamelijk autitisch zijn in de zin van eenzijding op hun werk gefixeerd en sociaal nauwelijks functionerend. Een workaholic is dat in feite ook.
Iedere vorm van perfectionisme of OCS heeft de neiging tot autistisch gedrag af te glijden.
Hoe perfectionistischer iemand is, hoe onverdraaglijker in de sociale omgang.

Autisme en Asperger zijn eigenlijk vrij moderne begrippen. zoals ook ADHD.
Wie teveel achter de PC zit, drijft af naar autisme en ADHD.
Daarom denk ik weleens, het is geen wonder, dat er zoveel ADHD' ers rondlopen.
Is het geen term voor iets anders?
Namelijk zoveel indrukken opdoen, dat het een chaos wordt in het hoofd.

Bestaat een film over A Beautiful Mind.

De uitvinder van de communicatiesatelliet Arthur C Clark zei ooit, dat hij (nota bene) niet aan het internet wilde, omdat hij geen zin had de Niagara watervallen leeg te drinken.

:laughter:
Sheherazade

Berichtdoor Mirko Gerrits » di 22 dec 2015, 17:01

Nee mn ouders zijn heel raar mn broertjes worden er ook schijtziek van ik ben gister nog in mn eentje naar de efteling geweest zonder toesteming of wat dan ook (vanuit zandvoort met de trein) En toen ik om 11 uur avonds terug kwam zeiden ze hoi dat was t :(
Mirko Gerrits

Berichtdoor Sheherazade » di 22 dec 2015, 17:58

Lekker communicatief is dat.
En dan vreemd opkijken, dat hun kind zich geïsoleerd voelt en onbegrepen, of gevoelsmatig gedeformeerd raakt. Hier zie je dus wat een opvoeding (soms is het alleen voeding) teweeg kan brengen.
Als een kind geen voorbeelden krijgt van communicatief sociaal en liefdevol gedrag (hechting), leert het dat niet aan en kan het later ook niet meer leren. Dat wordt een beetje verkrampt inpassen en dat is iets anders dan invoelen.
Openheid wordt dan beslotenheid en overleven. (of, bij rebellie, de grenzen opzoeken)
Jij trekt erop uit als vlucht uit een verstikkende sfeer van ongeinteresseerdheid.

Slechte voedingsbodem.
Sheherazade

Volgende

Keer terug naar Inzichten