Pendelen

Deel hier je "inzichten des levens" of vertel iedereen over die leuke e-card die je ontvangen had.

Pendelen

Berichtdoor kirsten » do 21 apr 2016, 11:47

Ik pendel af en toe voor mezelf. Ik heb geen pendel, wel een hangertje dat ik hiervoor gebruik.

Ik begin met enkele simpele vraag waar je 100% het antwoord op kent. Cirkel = ja, rechtdoor = neen, stilstaan = ik weet het niet zeker. De concrete vragen die ik voor 100% kan verifieren (bvb. is de kleur van het behang in deze kamer blauw, ...) zijn altijd juist en is voor mij het startpunt om te pendelen. Alle volgende vragen over het leven, relaties, gevoelens, verwachtingen, verlangens - ook van andere mensen - kan je dus niet verifieren.

In welke mate vinden jullie pendelen betrouwbaar? Kan je pendelen voor jezelf? Kan je pendelen over andere mensen?

Wat gebeurt er eigenlijk als je voor jezelf pendelt? Hoe beïnvloed je eventueel het pendelen?
Speelt intuitie hierin ook een rol? Voorvoelen?
kirsten

Re: Pendelen

Berichtdoor Sheherazade » do 21 apr 2016, 12:30

Pendelen zijn willekeurige bewegingen, die je onbewuste de kans geven iets mede te delen.
Dus het zijn deels nerveuze trekken en wensen en deels dingen die je ergens wel weet.
Je kunt het Selftalk noemen.
Maar soms komen er wel dingen voor die op andere invloeden wijzen.
Het is niet zonder gevaren, want je kunt als je je willoos opstelt en je laat leiden ook gemakkelijk invloeden toelaten die niet zo vredelievend zijn en ook niet meer weg willen.
Het is open huis houden en niet weten wie er voor de deur staat.
Datzelfde geldt voor glaasje draaien of welk orakel ook.
Kwaadwillige invloeden kunnen in het begin behulpzaam zijn en de argwaan wegnemen.
Spoedig echter, als de lichtgelovige zich verder openstelt, komt hun ware aard en bedoeling boven.
Hoewel sommige mensen redelijk kunnen pendelen, heb ik nog nooit iets overtuigends gehoord, of iets dat ik al niet ergens wist of kon weten. Mediums tappen uit je onbewuste informatie dat kan knap zijn maar bewijst absoluut niets wat het waarheidsgehalte betreft en 99.99 % ervan is gewoon lariekoek of wensdroom of toeval.
Pendel eens op een kind, wordt het een jongetje of een meisje, 50% kans nietwaar?
Zo kunnen ze ook gemakkelijk ontwijkende of vage antwoorden geven die bijna algemeen geldend zijn of minstens aan de gespannen verwachtingen voldoen.
Verder wordt iemand vanuit het onbewuste door anderen beïnvloed en kan dan ook geheel onjuiste of op anderen van toepassing zijnde antwoorden geven.
Psychische projecties zijn nog veel lastiger dan de gewone.
Dus een medium projecteert zijn psyche ook en meent, omdat het hem vreemd voorkomt, dat het van de ander moet komen.
Je zult jezelf dus heel goed moeten testen op het resultaat.

Wetenschappelijk is aangetoond dat het spraakcentrum subtiel wordt aangestuurd door gedachten.
Wie dus een boek leest "praat mee".
Zo is het ook met de handen en het pendelen.

Je kunt b.v. ook testen doen met de vingers als antwoord.
Dus b.v. de kracht of weerstand ervan bij bevestigende of ontkennende reacties.
Het is wonderlijk hoe het lichaam aangestuurd door het onbewuste soms heel juiste antwoorden kan geven als ja of nee. Iedere gedachte beïnvloed de psychosomatische constitutie.
Dat merk je het best bij stress. Het lichaam wapent zich voor de strijd, terwijl die zich op een heel ander vlak afspeelt. Rustige muziek laat het lichaam ontspannen, terwijl je misschien wel heel goed op zou moeten letten.

Wie weleens een gevoelige huidweerstandsmeter of een spierspanningsmeter heeft gehanteerd, weet dat elke emotie direct te zien is.
Geen reeks dromen in een post plaatsen.
Een oester maakt van haar probleem een parel
Sheherazade

Berichtdoor kirsten » do 21 apr 2016, 13:11

Dank u wel.

Is pendelen met de vingers dan wel waarheidsgetrouw tov pendelen met een hanger? Of is de drijfveer hetzelfde -> gestuurd door onderbewuste met als gevolg wensdromen en verlangens?
kirsten

Berichtdoor Sheherazade » do 21 apr 2016, 15:15

Ik doelde niet op pendelen met de vingers.
Sommige behandelingen of ook wel hypnotiseurs maken gebruik van die lichaamstaal.
Maar het is wel vergelijkbaar wat werking betreft.

Psychosomatische klachten of Reichiaanse behandelingen b.v. (Wat iets anders is dan Reiki)
Wilhelm Reich (1897-1957)

Hoewel ik tamelijk sceptisch ben ingesteld, was ik toch verrast over de respons van de vingers op vragen.
Waarmee natuurlijk nog niet bewezen is, dat die "diagnose" ook de juiste is.

Maar dat het lichaam een eigen taal spreekt en ook een fysiek geheugen kent is onomstotelijk waar.
Daarop is b.v. de haptonomie gebaseerd.

Toch voerde Wilhelm Reich veel te ver om voor elke aandoening een lichaamsreactie te postuleren.
Er bestaan immers ook niet psychosomatische klachten of puur fysieke.
Wie slecht kan lopen hoeft nog niet verkeerd in het leven te staan.
Rugklachten echter kunnen voortkomen door het dragen van een geestelijke last enz.
Maar het is niet altijd omkeerbaar of te herleiden.
Daarom zijn zulke massieve werken met te eenvoudige conclusies gevaarlijk speelgoed.
Sheherazade

Berichtdoor kirsten » vr 22 apr 2016, 09:40

Ik ken iemand die inderdaad door te pendelen een andere invloed binnengelaten heeft en die entiteit is blijven rondhangen rond deze persoon. De persoon is onstabiel en zonder wilskracht, dus een makkelijke prooi. De entiteit bleek zelfs echt lichamelijk voelbaar te zijn voor deze persoon. Hoe daar dan terug vanaf te geraken, is de vraag.

Het resultaat van pendelen (voor jezelf of voor iemand anders) testen op waarheid lijkt mij een moeilijke opdracht.

Naar aanleiding van wat je schrijft, heb ik wat gelezen over haptonomie en Reichiaanse therapie. Wat ik begrijp, is dat lichaam en geest onlosmakelijk verbonden zijn via de emoties. Elke negatieve emotionele ervaring brengt een fysieke reactie teweeg en een herinnering in het geheugen.
Als we deze emoties niet verwerken en ze afblokken, wordt lichaam en geest uiteindelijk ziek omdat we onze gezonde levensenergie op die manier blokkeren.

De link naar het pendelen, zie ik dan als volgt: door te pendelen, ben je op zoek naar bepaalde antwoorden in jezelf of in anderen. Misschien probeer je zelfs de blokkades in je lichaam - veroorzaakt door emotionele ervaringen - op te lossen met het pendelen zodat je levensvreugde terug kan stromen en blokkades opgeheven worden.

Onder invloed van je herinneringen in geest en lichaam, is het resultaat nooit echt waarheidsgetrouw doordat emoties de echte waarheid kleuren. Pendelen is zoals je schrijft dan meer selftalk, het nog eens duidelijk herhalen wat je eigenlijk diep vanbinnen wel weet.
kirsten

Berichtdoor Sheherazade » vr 22 apr 2016, 11:32

Jung poneerde dat archetypen met het lichaam correspondeerden en soms meer specifiek op organen zoals hart lever, longen, darmen, nieren, of ruggenmerg, zenuwen enz.
We bezigen die termen ook beeldend als het licht zwaar op de maag.
Hij heeft iets op zijn lever. Hij staat niet goed in het leven enz.
Hij/zij trekt de schouders op of heeft een verkrampte nek van trots of hardnekkigheid.
Maar de verleiding om omgekeerd iemand een probleem of schuldcomplex aan te praten op basis van fysieke klachten is natuurlijk een tikje te ver gaan.

Zo meent een Duitse arts dat er een directe relatie bestaat tussen K en een sterk innerlijk conflict.
Jung meende dat overigens ook.

Het herinneren en verwerken van het kritieke moment zou dan een spontane genezing opleveren.
Maar waarom worden dan mensen zonder grote conflikten ook ziek.
Of mensen die er echt alles aan gedaan hebben om hun leven weer op rails te krijgen en problemen op te lossen, zich zeer goed bewust van zulke crisis momenten. Zoals de vrouw van Ken Wilber, die ondanks haar jarenlange strijd de slag verloor en stierf ("Overgave en strijd" zeer goed boek).

Spontane remissies komen overigens vrij vaak voor en bewijzen dus niet dat de goeroe gelijk heeft.

Iedereen weet dat psychische problemen op de ingewanden en vooral de darmen kunnen werken.
Maar problemen met de "stoelgang" hoeven geenszins samen te hangen met geestelijke problemen.
Toch kan een "catharsis" een bijna onmiddellijk "bevrijdend" effect hebben op de ontlasting.

De middeleeuwse leer van de lichaamssappen en temperamenten is al lang van tafel geveegd.
Of de Frenologie en het pis-kijken of aderlaten. Tegenwoordig is het meer een financiële aderlating.
Hoewel urologie of bloed- en gal-prikkers toch wel doen denken aan de "sappige" verhalen.

Er zijn uitgebreide testen geweest op medisch vlak waarbij dubbelblind met pendelaars en wichelaars, astrologen, iriskijkers, of alternatieve genezers enz werd gewerkt. Eerst en vooral werd door medisch onderzoek vastgesteld wat er aan de hand was. De uitslagen van die testen sloegen meestal nergens op en misten de meest eenvoudige diagnoses.

Overigens zijn de meeste diagnoses van de reguliere wetenschap ook zeer vatbaar voor misvattingen, aldus Piet Vroon en die kon het weten, zoals ook de helaas onlangs overleden, onvolprezen Prof Smalhout.
De kans op een verkeerde diagnose zou zelfs boven de 80 % liggen en de succesvolle of efficiënte behandeling door medicatie zou in de meeste gevallen onjuist of onvoldoende zijn. Piet Vroon staafde nog veel hogere foutscores.

Een en ander is vooral te wijten aan het gebrek aan samenwerking, of luisteren naar de patiënt en het veel te grote, losse teamverband (van meerdere artsen die geen dossiers lezen), volgens Smalhout. In Zwitserland werkt men met kleinschaliger klinieken en interdisciplinair en dat levert een veel betere communicatie op en resultaten.
Sheherazade

Berichtdoor Mirko Gerrits » za 14 mei 2016, 22:01

Hey Kirsten ik weet niet of je het leuk vind maar ik heb zelf nog een best mooie pendel liggen waarvan ik eigenlijk nietecht weet wat ik ermee moet. Mocht je hem willen meld het even desnoods kan ik m gewoon naar je opsturen?

Ik hoor graag!

Grtz Mirko Gerrits
Mirko Gerrits

Berichtdoor kirsten » za 28 mei 2016, 15:15

Beste Mirko,

Dank u voor het aanbod van uw pendel.
Is het niet een beetje vreemd een pendel die reeds door iemand anders gebruikt is, te gebruiken? Ik had altijd gehoord dat zoiets erg persoonlijk is.
kirsten

Berichtdoor Sheherazade » za 28 mei 2016, 15:37

Een pendel is zeker persoonlijk.
Het is niet zo belangrijk wat voor ding het is als het maar goed voelt.
Een pendel van een ander is beladen miet diens energie.
Dat apport raak je ook nooit meer kwijt.
Je ziet dat al bij mediamieke mensen die soms bang zijn een voorwerp aan te raken omdat je nooit weet wat ermee gebeurd is.
Maar soms in een voorwerp ook goed beladen.
Zo zijn bepaalde relieken bekend om hun weldoende eigenschappen.
Sheherazade

Berichtdoor Mirko Gerrits » za 28 mei 2016, 18:15

Het kan idd vrij persoonlijk zijn aangezien ik denk dat het bij mij best wel mee valt aangezien ik hem niet meer dan 2x heb gebruikt. Ben zelf meer van de wichelroede's. ;) Ik moet er zelf iniedergeval vanaf dusja of jij hem nu krijgt of een ander weggeven doe ik toch wel. Dus mocht iemand intresse hebben in een volledig goed onderhouden gratis pendel? Bied jezelf aan in de reacties. :P

Grtz Mirko Gerrits
Mirko Gerrits

Keer terug naar Inzichten