Wonden

Deel hier je "inzichten des levens" of vertel iedereen over die leuke e-card die je ontvangen had.

Wonden

Berichtdoor Walliby » wo 21 feb 2018, 17:31

Een opzetje voor een manuscript:
Daar loop ik. Met grote inspanning priemen mijn ogen zich door de gitzwarte dampen, die mij omringen, voortkomende uit mijn binnenste. Mijn ogen sperren zich vol verwachting naar de horizon, die wordt beneveld door dat, wat uit mij voortkomt. Met afgevallen blad, heb ik getracht de lekken te stoppen, maar het is op een mislukking uitgelopen. Waar een lek gedicht leek, berstte mijn huid op een andere plek open. Ik wandel voort en struikel menigmaal, door het slechte zich op die horizon. Ik verwondt mij in die val en vermenigvuldig door die wonden de oorzaak van het vallen. Mijn oren horen het kabbelen van een beekje. Ik beweeg mij er naar toe. Al strompelende raken mijn voeten het water aan en al spoedig ben ik doorweekt. Het water wordt zwart van het vuil dat uit mijn binnenste voortkomt, maar de gitzwarte nevel lost op. De horizon is zichtbaar en een rode gloed kondigt de morgen aan. Ik waadt door het water mij een weg naar die rode gloed. In het water stoot mijn voet zich menigmaal tegen de keien, op de bodem. Het water om mij heen vertroebelt van het vuil, maar het water blijft mij, ondanks de wonden, het zicht bieden op die aanstaande morgen. Wanneer ik in overmoed het water verlaat, omgeeft mij direct de gitzwarte damp vanuit mijn binnenste, maar neemt mijn zicht in eerste instantie nog niet in zijn geheel weg. Wanneer ik voortga op het droge, verwordt mijn zicht tot niets meer dan een gitzwarte nevel. Snakkende naar dat water wandel ik voort. Mijn oren zijn doof voor het kabbelen van het stromende beekje langs mijn weg. Het valt in het niet door de sleur in het voortgaan op mijn weg. De sleur maakt mij doof en ontneemt mijn zicht tegelijkertijd. Wachtende op een regenbui, die de dampen zouden kunnen doen neerslaan en het zicht doen verbeteren, wandel ik voort. Maar zelfs een regenbui, doet mijn ogen niet opslaan naar de horizon, maar op het pad voor mijn voeten, zodat ik mij niet zal doen struikelen. Zo wandel ik voort op een weg, waarop ik niet durf te vermoeden, ooit de horizon te zullen passeren.
Walliby

Re: Wonden

Berichtdoor Sheherazade » wo 21 feb 2018, 18:12

Heftig, maar ook somber.
Als een dier dat zich voortsleept zijn wonden likkend.
Het innerlijke landschap is een moeras van depressieve beelden.
Confrontatie met de schaduw en het duister.
Je taalgebruik komt wat gedateerd over en er staan wel taalfouten in. :oops:
Maar wel een indringend, impressionistisch macaber geheel.
In de alchemie komt de Mercuurbron voor.
Een typisch voorbeeld van de 1000-voudige destillatie tot de innerlijke bron gereinigd is door verdamping en neerslag. Een treffend beeld van een psychisch verwerkingsproces.
Je zou het de putrefactio (reiniging/ontbinding) kunnen noemen die na de Nigredofase (zwartheid) komt.
De weg zal nooit eindigen het is namelijk een proces, de levensweg.
De rode gloed hoort bij de avond. De morgen is blauw.

Het pad verwordt vaak tot een rivier of moeras als het onbewuste teveel invloed krijgt, of emoties de grond tot drijfzand maken.

Het water is de jongste dochter (het blijmoedige), de ziel.

Wachtend op de regen.

Mooi opzetje
Niet meer dan een droom per post. Geen dromen van derden plaatsen.
Sheherazade

Keer terug naar Inzichten